Publicerad

Inga avfallslaster i sommar

översiktsbild över hamnen

Härnösands kommun får in många klagomål som gäller dålig lukt från det avfall som levererats till Härnösands hamn. Miljöavdelningen har därför tät dialog med hamnen och ställer krav på verksamheten. Hamnen meddelade 1 juni att det inte blir några fler fartygslaster med avfall till Härnösand i sommar (juni, juli, augusti).

Nästa leverans kan komma först i september, om miljöavdelningen bedömer att lukten från avfallet kan reduceras avsevärt med hjälp av nya åtgärder.

I nuläget finns det däremot avfall kvar i hamnen som sprider dålig lukt. Avfallet kommer från det tredje fartyget, anlöp 25 maj. Enligt hamnen ska lukten minska succesivt allt eftersom de skadade balarna transporteras bort. Hamnen har satt in extra lastbilar för att få bort avfallet snabbare och allt avfall beräknas vara borta inom några dagar.

Har du synpunkter du vill framföra till miljöavdelningen. Använd kommunens e-tjänst Lämna klagomål om lukt eller nedskräpning vid Härnösand hamn - Harnosand.se Länk till annan webbplats.

Det går också bra att kontakta hamnen direkt via e-postadress: info@harnosandshamn.se