Hela sträckan är utpekad i nuvarande Nationell plan för 2018-2029 på grund av sin bristande kapacitet. Trafikverket har utifrån det nu möjligheten att fortsätta utredningen för att bygga dubbelspåret.
Bolaget Nya Ostkustbanan stödjer Trafikverket i det fortsatta arbetet med att gå från brist till projekt, att få samtliga korridorval på sträckan klara för att komma med vid kommande revidering av nationell plan för transportsystemet i Sverige.
Trafikverket tagit fram förslag på en utbyggnadsstrategi. Strategin visar hur sträckan ska delas upp och i vilken ordning utbyggnaden bör prioriteras.
I Trafikverkets förslag föreslås arbetet med sträckningen göras i den här ordningen:
1. Hudiksvall (inklusive delen genom Hudiksvall) – Sundsvall
2. Timrå - Härnösand
3. Sundsvall - Timrå
4. Gävle - Söderhamn
5. Söderhamn - Hudiksvall (exklusive delen genom Hudiksvall)
6. Härnösand - Västeraspby (norr om Kramfors)
I Härnösands kommuns remissvar föreslås det att Trafikverket ska snabba på arbetet, samt att ge en mer utförlig beskrivning av hur den här satsningen påverkar regionernas utveckling längs hela vägen till Umeå och vidare norrut. Det finns stora positiva effekter för både arbetsmarknad, besöksnäring, ekonomi och hållbarhet. Detta bör vägas in i den totala samhällsekonomiska analysen i beslutsunderlagen för utbyggnaden.
Här kan du läsa de senaste nyheterna om Nya Ostkustbanan
Länk till annan webbplats.