Publicerad

Härnösand får mycket höga betyg för sin service

Två snickare som bygger takstolar i trä.

Härnösands företagare ser ut att ge kommunens service mycket höga betyg i den årliga mätningen Insikt. På samtliga områden, bygglov, miljö- och hälsoskydd samt livsmedelskontroll, får Härnösand omdömen som klassas som mycket höga.

− Det är precis så vi vill att det ska vara. Härnösand är och ska vara en attraktiv kommun för företag att verka i och då är vår service bland det viktigaste som finns. Företag som vill etablera sig eller utveckla sin verksamhet ska få snabb och professionell service, säger Andreas Sjölander (S), kommunstyrelsens ordförande.

De som har svarat på enkäten är företag som har haft konkreta ärenden under det senaste året. Det ska poängteras att det fortfarande är preliminära siffror och att det slutliga resultatet presenteras först i april.

– Men det är så pass många företag som redan har svarat så min bedömning är att det inte kommer att ändra sig mer än marginellt under den sista månaden, säger Thomas Jenssen, chef för samhällsförvaltningen som har hand om alla de områden som ingår i undersökningen.

Undersökningen är en så kallad NKI-undersökning (Nöjd KundIndex) och görs av Sveriges kommuner och regioner (SKR). De svarande anger sina omdömen på en skala 0-100 där allt över 80 räknas som mycket högt. Och Härnösand får genomgående mycket höga omdömen. Livsmedel får 86, miljö 81 och bygglov 80.

Totalt ger det ett snitt på 83. Härnösand har legat över 80 i totalpoäng fyra av de fem senaste åren.

– Det roligaste är att det inte handlar om något allmänt tyckande. Det är ju bara företag som har haft konkreta ärenden under året som kan svara och alltså tycker till om den service de faktiskt har fått, säger samhällsnämndens ordförande Helena Elfvendal (MP).

Det slutliga resultatet i Insiktsmätningen presenteras 23 april.