Publicerad

Näringslivsfrukost 24 oktober

Vid morgonens Näringslivsfrukost deltog Robert Svedberg, vd, Länsförsäkringar, Härnösand, Lars Eklund, vd, Sunds Fibertech, Timrå, Ida Modigh, logistikchef, HL Display, Sundsvall, Oliver Dogo, vd, Handelskammaren MittSverige, Jonny Lundin, ordförande regionala utvecklingsnämnden, Region Västernorrland, Ingela Bendrot, vd, Nya Ostkustbanan, Frank Olofsson, Sundsvall/Timrå Airport, Carin Jämtin, landshövding, Västernorrlands län, Sara Nylund, ordförande regionstyrelsen, Region Västernorrland samt kommunstyrelseordförandena i Sundsvall, Timrå och Härnösands kommuner, Niklas Säwén, Stefan Dalin och Jonas Bergström.

Vid morgonens Näringslivsfrukost deltog Robert Svedberg, vd, Länsförsäkringar, Härnösand, Lars Eklund, vd, Sunds Fibertech, Timrå, Ida Modigh, logistikchef, HL Display, Sundsvall, Oliver Dogo, vd, Handelskammaren MittSverige, Jonny Lundin, ordförande regionala utvecklingsnämnden, Region Västernorrland, Ingela Bendrot, vd, Nya Ostkustbanan, Frank Olofsson, Sundsvall/Timrå Airport, Carin Jämtin, landshövding, Västernorrlands län, Sara Nylund, ordförande regionstyrelsen, Region Västernorrland samt kommunstyrelseordförandena i Sundsvall, Timrå och Härnösands kommuner, Niklas Säwén, Stefan Dalin och Jonas Bergström.

Under morgonens gemensamma näringslivsfrukost stod det klart hur djupt frustrationen nu är bland företagen efter Trafikverkets förslag till ny nationell plan – helt utan satsningar på Ostkustbanan. Företrädare från både näringsliv och politik var eniga: transportinfrastrukturen är redan idag otillräcklig och hindrar regionens utveckling – men viljan att kraftsamla gemensamt har aldrig varit starkare.

Uteblivna infrastruktursatsningar pressar företagen
Trafikverket har presenterat sitt förslag till nationell transportinfrastrukturplan för perioden 2026–2037. I den ingår bland annat ingen satsning på Ostkustbanan – något som upprör Oliver Dogo, vd för Handelskammaren MittSverige.
– Regnovädret tidigt i höstas och det kaos det skapade med bortspolade vägar och urspårade tåg fick stora konsekvenser för näringslivet i vår region. Det är extremt frustrerande hos våra medlemsföretag nu. Ovädret pekade på precis de brister vi har varnat för under lång tid.

Dogo menar att Trafikverkets plan vittnar om noll framtidstänk för Västernorrland och ser inte heller några tecken på att EU:s och Natos krav på tryggad infrastruktur har påverkat myndigheten i dess långtidsplanering.
– Ska jag ändå lyfta något positivt så är det att vi nu kraftsamlar gemensamt. Näringsliv, politik, civilsamhälle – alla förstår hur viktig den här frågan är och är nu på fötter.

Tillgängligheten ytterst viktig för näringslivet
En fungerande infrastruktur är avgörande för att näringslivet i Västernorrland ska kunna fungera och utvecklas. Det var Robert Svedberg, vd Länsförsäkringar Härnösand; Lars Eklund, vd Sunds Fibertech, Timrå; och Ida Modigh, logistikchef HL Display, Sundsvall – eniga om.

Deras företag verkar i helt olika branscher, men oavsett om det handlar om regelbundna arbetsresor för anställda eller att snabbt kunna leverera gods till kunderna så är alla beroende av att transporterna fungerar.

Fungerande flygplatser med avgångstider som gör att det går att ta sig till och från möten i Stockholm över dagen är viktigt för Länsförsäkringar – men den största frågan för vd Robert Svedberg är ändå järnvägen.
– Vi pratar sällan om tågtrafiken norr om Sundsvall. Att resa elva mil från Örnsköldsvik till Umeå tar 45 minuter. Fyra mil mellan Sundsvall och Härnösand tar en timme. Det säger allt. Det är för dåligt.

Långt kvar till kraven på stark infrastruktur
Jonny Lundin (C), ordförande i regionala utvecklingsnämnden i Region Västernorrland och Botniska korridoren, är bekymrad över infrastrukturen i Västernorrland och nationellt. Han konstaterar att både företag och samhälle har en förväntan på att infrastrukturen ska fungera – men att läget i regionen inte är godtagbart för någon aktör.
– Vi lever mitt i landet, mitt i den nyindustrialisering som pågår, men våra transporter räcker inte till. Det finns många flaskhalsar i systemet och järnvägen genom Västernorrland är den tydligaste.

Lundin menar att vi behöver fortsätta visa att det är samhällsekonomiskt lönsamt att satsa på infrastrukturen i Västernorrland.
– Ostkustbanan är det viktigaste – både regionalt och nationellt. Men vi ska inte glömma att vi behöver tre flygplatser och vägar som håller måttet.

Vd: n om uteblivna satsningar på Ostkustbanan: ”Chockerande”
Trafikverkets förslag att inte satsa på Ostkustbanan upprör Ingela Bendrot, vd för Nya Ostkustbanan.
– Chockerande. Det var min första reaktion. Ostkustbanan är den enskilt största flaskhalsen i hela det svenska stomnätet, och analyser visar att av alla järnvägssatsningar skulle det här vara den tredje mest lönsamma för samhället. Att inte satsa på Ostkustbanan skulle få otroliga konsekvenser inte bara för våra invånare och företag utan för hela landet.

Näringslivet lyfter även fram betydelsen av pålitliga flygförbindelser, och på Sundsvall Timrå Airport arbetar Frank Olofsson och hans personal för att leverera. Olofsson påpekar att mycket av en flygplats uppdrag kan klassas som samhällsviktigt – och att det därmed borde ägas av staten, men att det idag inte fungerar så fullt ut. Men han lyfter också kundernas roll.
– Alla vill ha en bättre tidtabell – tätare avgångar, en avgång på vardagar som gör det möjligt att göra en jobbresa över dagen – men då behövs det resenärer. Konkret handlar det om 5–6 resenärer extra per flight för att få det att gå ihop.

Utmaningar och möjligheter – alla kan bidra

Infrastrukturfrågor påverkar förutsättningarna för företag och människor varje dag, och nu är det dags att alla också är med och försöker driva på för de satsningar som vår region behöver. Det var budskapet från Carin Jämtin, landshövding i Västernorrlands län, och Sara Nylund, ordförande för regionstyrelsen i Region Västernorrland.
– Vi behöver göra det tillsammans. Prata! Vi har olika roller och möter olika personer i olika sammanhang – använd ditt sammanhang! Beskriv varför vi aktörer längs Norrlandskusten alla behöver bättre kommunikationer för att kunna bidra till Sverige AB, säger Sara Nylund.
– Ostkustbanan och dubbelspår där är den enskilt viktigaste frågan, men det är bra att vi när vi samlas så här inte ställer olika transportmedel mot varandra. Vi behöver flera transportsystem som fungerar. Och kom ihåg: det här är inte bara vår fråga. När regnovädret slår ut transporterna i Västernorrland är det inte bara vi som drabbas. Våra grannlän drabbas, Sverige drabbas. Det här är en fråga för hela landet, säger Carin Jämtin.

Panelsamtal: Västernorrland levererar – det borde staten också göra

I det avslutande panelsamtalet låg fokus mycket på Trafikverkets förslag till nationell transportinfrastrukturplan och en eventuell utebliven satsning på Ostkustbanan. Kommunstyrelseordförandena i Sundsvall, Timrå och Härnösands kommuner uttryckte alla en tro på att regeringen ska ändra på förslaget och prioritera järnvägssatsningen längs Norrlandskusten.

Alla pekar på att pengar till Ostkustbanan skulle vara samhällsekonomiskt lönsamt, och att regeringen i valrörelsen sagt sig vilja prioritera satsningen.
– Trots den bristande infrastrukturen bidrar Västernorrland oerhört starkt till Sveriges ekonomi. Tänk vad vi skulle kunna leverera om transporterna fungerade bättre. Jag förväntar mig att regeringen går emot Trafikverket och håller sitt löfte om att satsa på Ostkustbanan, säger Niklas Säwén (S), KSO i Sundsvall.
– Västernorrland har en viktig roll i svensk ekonomi. Det vore otroligt dåligt för Sverige att minska den rollen genom att inte se till att det finns en fungerande infrastruktur, säger Jonas Bergström (S), KSO i Härnösand.
– Utifrån vad vi bidrar med är det vår rättighet att ha en fungerande infrastruktur. Har vi inte det så lever inte staten upp till samhällskontraktet, säger Stefan Dalin (S), KSO i Timrå.