Publicerad
Härnösands kommun gör översyn av Socialförvaltningen

Socialförvaltningen i Härnösands kommun ser över hela organisationen. Den 23 april genomfördes en pressträff för att berätta om hur förvaltningsledningen tänker kring omorganisationen och varför det här arbetet är viktigt – både internt och för invånarna.
Den information som presenterades på pressträffen är ett bildspel som du hittar här Powerpoint, 40.9 MB. , samt en text som följer här:
Översyn av Socialförvaltningen
Vi har sedan i höstas arbetat med en omställning av flera av våra verksamheter. Det har bland annat handlat om nya scheman för många medarbetare, översyn/minskning av internt stöd och om att öppna en ny korttidsavdelning.
Nu har vi inlett arbetet med att se över hela Socialförvaltningens organisation, en omorganisation. Det är ett arbete som kommer att fortsätta under flera månader framåt med målet att ha den nya organisationen klar och i drift 2026.
Det omställningsarbete vi redan har gjort har rört upp känslor och skapat en del oro, som förändringar ofta gör. Därför vill vi understryka att den organisationsförändringen som vi nu har inlett mer än något annat handlar om ledning och styrning.
Ambitionen är att det inte ska vara någon stor påverkan där det vårdnära arbetet sker. Det viktiga arbete som medarbetarna gör där ute varje dag när de träffar brukarna kommer de att göra även i morgon!
Det här är viktigt: Detta görs inte för att åstadkomma nedskärningar inom Socialförvaltningen. Tvärtom har vi en högre budget 2025 än tidigare år. Problem är att förvaltningen har haft svårt att hålla budget och inte varit tillräckligt effektiv.
Varför gör vi det här?
De förändringar vi redan har gjort i verksamheterna och de vi nu vill göra i förvaltningens struktur bottnar alla i att vi behöver åtgärda problem i vår verksamhet.
- Vi behöver hitta sätt att ge brukarna bättre service. Vi är bra på mycket, men beskeden från öppna jämförelser med andra kommuner och svaren i brukarundersökningar är tydliga: utifrån hur mycket resurser vi satsar så borde Härnösand kunna leverera bättre service till sina brukare.
- Vi har fortfarande höga sjukskrivningstal inom flera delar av Socialförvaltningen.
- Vi behöver hålla budget.
Och vi är övertygade om att vi kan påverka alla tre delarna positivt genom att arbeta annorlunda.
Nu gör vi alltså en översyn av Socialförvaltningens struktur på ledningsnivå. Syftet nu är inte att ändra något för dem som arbetar nära brukarna. Syftet är att skapa en tydligare och mer genomtänkt organisation som ger bättre förutsättningar att identifiera och åtgärda problem.
I förlängningen ger det oss bättre förutsättningar att:
- ge bra service till brukarna
- förbättra arbetsmiljön, och
- hålla budget
Detaljerna kring hur förvaltningen ska organiseras i framtiden ska vi gemensamt arbeta fram under de månader som kommer, men ett antal styrande principer är klara.
Här är de principer vi strävar efter:
- Färre verksamhetsområden
Organisationen behöver bli mindre spretig och mer samordnad. Från sju verksamhetsområden idag till tre eller fyra i framtiden. - Enhetschefer ska ha uttalat ansvar för kvalitet och ekonomi
Uttalat ansvar, men också ett tydligt mandat att leda arbetet med kvalitet och ekonomi. - Minskad detaljstyrning, ökat fokus på uppföljning & kvalitetsarbete
- Ökad brukarcentrering som innebär mer delaktighet & självständighet för medarbetarna genom arbete i grupper och team
- Stödfunktionerna ska vara placerade där de behövs i organisationen
Stödfunktioner, som till exempel administrativt stöd eller utvecklande funktioner, ska vara placerade där de behövs i organisationen. - Vi ska bli bättre på ledning, styrning och systematiskt kvalitetsarbete
Organisation och arbetssätt ska utformas så att vi tidigt ser var vi behöver bli bättre och kan genomföra rätt åtgärder.
Målbilden:
En organisation med bättre förmåga att se och åtgärda problem som har att göra med kostnadseffektivitet, kvalitet och arbetstillfredsställelse.
En organisation som tar tydligt ansvar.
En organisation som arbetar med systematiskt kvalitetsarbete, där vi löpande följer upp, utvärderar och lär oss, leder till bättre kvalitet, ökad kostnadseffektivitet och minskad stress och sjukfrånvaro.
Tidsplanen:
Alla chefer i förvaltningen har i enskilda möten fått möjlighet att dela med sig av sin syn på olika frågor kring organisationen, arbetsbelastningen och andra viktiga frågor. Vi kommer nu gå vidare med att samla in synpunkter från andra delar av organisationen och från fackliga företrädare. Allt detta kommer sedan ligga till grund för hur vi ska arbeta vidare med översynen av organisationen.
Målet är att vi innan sommaren ska kunna besluta hur organisationen kommer se ut, men först under hösten kommer alla detaljer att vara på plats.
När vi sedan beslutar om verksamhetsplan och budget för 2026 så är det den nya organisationen som är utgångspunkten.
Den 1 januari 2026 ska förändringen verkställas.
Dela sidan