2023
Härnösands kommun och Trafikverket inleder dialog om ett övertagande av banvallen för den första delsträckan, Härnösand - Älandsbro.
2022
Härnösands kommun och Trafikverket inleder en dialog om ett övertagande av banvallen. Dialogen gäller frågor som ansvarsfördelning, miljö, markanvändning och befintlig infrastruktur och målet är att komma fram till vilka delar av banvallen som kan bli aktuella att överlåtas till kommunen.
2020
En förstudie genomförs av WSP på uppdrag av projektet Landsbygd 2.0 för att ta fram förslag på olika lösningar och alternativ hur hela eller delar av den nedlagda järnvägssträckan kan utformas och användas på bästa sätt om kommunen övertar anläggningen från Trafikverket.
2018
Härnösands kommun meddelar Trafikverket att kommunen är intresserad av att ta över den nedlagda järnvägssträckan för att omvandla den till vandrings- och cykelled.
2012
Förbindelsen Härnösand-Veda får en ny sträckning. Banunderhållet på den gamla sträckningen upphör.
2008
Botniabanan invigs och Ådalsbanan blir en viktig förbindelsesträcka från Härnösand och norrut.
1888
En ny järnväg byggs mellan Härnösand och Sollefteå.