Publicerad

Gymnasieelever bjöd på sagoäventyr

två blåklädda varelser med höga luvor på huvudet ståendes i skogen

Uven Urrus, Gråmoffor, en korp och häxor. Det var några av de märkliga varelserna förstaklassare och förskoleklasselever på Brännaskolan och Gerestaskolan mötte i skogen i närheten av Högslätten. Varelserna fanns med i det sagoäventyr som eleverna i på Barn- och Fritidsprogrammet på Härnösands gymnasium har skapat.

Barnen fick vandra runt i skogen tillsammans med en berättare. På vägen skulle de lösa olika uppdrag. Målet var att hjälpa vännen Miranda förgöra den elaka häxornas hemska trollbrygd och rädda skogen, alla djuren och de snälla varelserna.

– Sagoäventyret är en del i vår utbildning om ledarskap. I det här fallet byggde vi ledarskapet kring ett sagoäventyr, berättar Ulrika Åkerlind, lärare på Barn- och fritidsprogrammet. Vi har arbetat med manus, rekvisita och tränat på våra roller i äventyret. Och så klart att leda grupperna genom äventyret.

– Vi fick en fantastisk dag i skogen. Gymnasieleverna och deras lärare hade ordnat otroligt fint. Det uppskattades till tusen av både barn och pedagoger. Väldigt inspirerande. Imorgon ska barnen få måla de olika karaktärerna som fanns med under äventyret, säger Monica Frankzén, lärare i förskoleklassen på Gerestaskolan.

Idé till projektet kom från en äventyrsutbildning som en pedagog på gymnasiet gått. Inspiration är också hämtad från Trollska skogen i Hälsingland.

– Vi har genomfört det en gång tidigare i mindre tappning. I år fick vi ställa in vissa ledarskapsmoment på grund av Covid. Då tog vi upp tråden igen. Det här eventet var utomhus och Covidsäkrat. Det blev en lyckad satsning som vi kommer att fortsätta att jobba med i de andra årskurserna framöver, säger Ulrika Åkerlind.