Publicerad
Kommunen och SFI i nytt samarbete - Lär nyanlända använda digitala tjänster
Härnösands kommun har inlett ett nytt samarbete med SFI där nyanlända får lära sig att använda vanligt förekommande digitala tjänster och plattformar. Deltagarna har själva fått ge förslag på vilka digitala tjänster de vill lära sig att använda och syftet är att öka den digitala delaktigheten och även underlätta i vardagen
Under fyra tillfällen under hösten får deltagarna lära sig om fyra olika tjänster: 1177, Kivra, Schoolity och betaltjänster. Målet är att de själva ska kunna hitta information och använda digitala tjänster utan att behöva be någon annan om hjälp.
Pilotprojekt under hösten
Maria Larson arbetar som demokratiutvecklare på Härnösands kommun och har arbetat med projektet "Digital delaktighet".
- Det är första gången vi gör ett sånt här projekt och vi har fått mycket positiv feedback. Eftersom kursen är en del i SFI:s ordinarie utbildning når vi ut till fler och deltagarna kan gå kursen på dagtid vilket underlättar för fler att kunna delta. Träffarna hålls i Digidelcenters lokaler på Sambiblioteket.
Hjälp att hitta information och rätt vård
Först ut var 1177 och på plats för att berätta om tjänsten fanns Eva Coos Berglund, kommunikatör på Region Västernorrland.
- Det är jätteroligt att få vara ute och berätta om 1177, säger Eva. Många vet att man kan ringa 1177 men inte lika många vet hur e-tjänsten fungerar och vad man kan få hjälp med där. Att få träffa nya användare och höra deras frågor och funderingar är även bra för oss som arbetar med att utveckla tjänsten. Det ger oss värdefull information som vi kan ta med tillbaka i vårt fortsatta arbete, avslutar Eva.
Dela sidan