Publicerad
Gatuentreprenad med egen arbetsledning
I nästa upphandling av gatuentreprenad ska delen med platskontor och arbetsledning inte upphandlas utan skötas i egen regi. Det har samhällsnämnden beslutat.
Förslaget att driva arbetsledningen i egen regi innebär inte att kommunen ska äga egna entreprenadmaskiner utan det ska upphandlas som vanligt.
- Det här arbetssättet öppnar för stora möjligheter till socialt företagande att utföra lämpliga delar av gatuskötseln. Arbetslivsförvaltningen kan vara en part till de sociala företagen, säger Anne-Cathrine Genberg (S), ledamot i samhällsnämnden.
- Upplägget gör att vi blir mer flexibla. Vi kan dela upp kommunen i distrikt där flera aktörer har möjlighet att lämna anbud på ett eller flera distrikt. Det öppnar möjligheten för fler både stora och små företag att ta del av avtalet, säger Knapp Britta Thyr (MP), samhällsnämndens ordförande.
Efter vintern 2018, då kommunen utförde en del gatuskötsel med egna entreprenörer, väcktes funderingarna på att ta ett större ansvar. Den utredning som har gjorts visar att kommunen ekonomiskt skulle kunna leda gatuentreprenaden med minst lika bra kvalitet inom samma budget som med dagens upplägg.
Kommunen skulle då behöva en ansvarig platschef och två arbetsledare. Därutöver behövs tre yrkesarbetare på helår och ytterligare två under sommarsäsongen.
Idag är budgeten på cirka 20 miljoner kronor där vinterväghållningen står för ungefär hälften och reinvesteringar och övriga åtgärder står för resten.
Samhällsnämnden var inte helt enig. Centerpartiet reserverade sig mot beslutet.
Dela sidan