Publicerad

Satsning på ungt entreprenörskap

glad person med hörlurar som vinkar in i en mobiltelefon

Vi behöver satsa på unga entreprenörer och vi vinner på att göra det tillsammans. Det har näringslivscheferna i kommunerna i Västernorrland konstaterat.

De vill därför låta Technichus driva projektet Sommarlovsentreprenör 2.0, en satsning på ungt entreprenörskap på ett regionalt plan. Målet är att skapa en långsiktig organisation och struktur för ett entreprenörskapsprogram för ungdomar sommartid som en förlängning på Ungt Företagande.

Projektet är ett samverkansprojekt inom regionen mellan Härnösand, Kramfors, Timrå, Sollefteå, Sundsvall, Ånge och Örnsköldsvik. Kommunstyrelsen i Härnösand har beslutat att satsa cirka 60 000 kronor per år i tre år. Tar även regionen och de andra kommunerna beslut om finansiering kan projektet sätta igång och då blir det Technichus som står för genomförandet.

– Genom samverkan mellan samtliga kommuner, regionen och ett antal aktörer som arbetar med ungt entreprenörskap har vi lagt grunden för att sätta Västernorrland på kartan inom området. Technichus har stor erfarenhet i ungt entreprenörskap, och ser vilket värde det har för såväl individen som för tillväxten i regionen i stort, säger Marcus Claesson, VD på Technichus.

– Genom projektet Sommarlovsentreprenör 2.0 vill vi arbeta för att tillföra regionen en central aktör som utvecklar och utför entreprenörsprogram i kommunerna under sommartid, säger Petra Forsström, näringslivschef i Härnösands kommun.