Publicerad

Chatta med våra kommunvägledare

man vi en datorskärm

Härnösands kommun utvecklar sin service till kommuninvånarna. Sedan tidigare är det möjligt att komma i kontakt med våra kommunvägledare via besök, telefon, mejl eller sociala medier. Nu går det också att chatta med dem.

Chatten finns på www.harnosand.se längst ned i högra hörnet. Där kan du nå våra kommunvägledare och få svar på din fråga direkt i chatten, exempelvis om du behöver vägledning i hur du fyller i en e-tjänst.

Varför chatt?

- Vi vet att många människor vill klara sina ärenden själv via självservice, men ibland kör fast och behöver hjälp. Då kan det vara smidigt att chatta istället för att ringa. Sedan vet vi att många, framförallt unga, föredrar chatt istället för telefon. Att chatta är också mer anonymt och du kan snabbt få svar på din fråga, säger Linda Thorén, teamledare för serviceteamet.

Chatten är öppen under kontorstid när kommunvägledarna är tillgängliga. Den som vill ställa en fråga på kvällstid eller helgen kan klicka på chatt-pratbubblan, men få då svar när det är vardag igen.

- Syftet med chatten är att blir mer tillgänglig för personer som föredrar att kommunicera i skrift, säger Linda. Vi lanserade chatten för ett par veckor sedan och många har redan chattat med oss.