Publicerad

Härnösands nya platsvarumärke

En bild på två människor som badar i havet. Över bilden ligger två logotyper där det står Härnösand Höga Kusten

Härnösands nya platsvarumärke är på plats. Det bygger på fyra starka värden i vår plats och varumärkeslöftet ”Tid för upplevelser tillsammans”. Värdeorden är Havet i staden, Skaparkraften, Gemenskapen och Världsarvsnaturen.

En platslogotyp i två varianter har tagits fram och även ett grafiskt mönster samt ikoner som symboliserar värdeorden.

– Platsvarumärket är något vi alla kan samlas kring för att sprida en gemensam bild av vad vi är och vart vi är på väg. Vi står nu inför en period när antalet invånare behöver öka kraftigt. För att klara det är det oerhört viktigt att vi alla hjälps åt att lyfta fram det som gör Härnösand attraktivt och särskiljer oss från andra platser, säger kommunstyrelsens ordförande Andreas Sjölander.

Logotyperna, de övriga grafiska elementen och även bilder är fria att använda för vem som helst. Det gäller företag, organisationer, föreningar, event, tävlingar och alla andra som vill lyfta platsen Härnösand.

Platsvarumärket har tagits fram i flera dialoger med inbjudna representanter från olika delar av samhället och även i en öppen enkät på harnosand.se där vem som helst kunde delta.

– Det var väldigt många fina och bra saker med Härnösand som lyftes fram i dialoger och enkät, men det blev ändå tydligt att det var just de här fyra värdena som var viktigast, säger projektledaren Marie Zetterlund.

De fyra värdeorden är:

  • HAVET I STADEN - Här skär havet rakt genom stadskärnan och vattnet, sjöfarten och båtlivet präglar livet och platsens atmosfär.
  • SKAPARKRAFTEN - Härnösand drivs av innovativa entreprenörer, ett rikt kulturliv och en bubblande skaparlust i föreningar och hos människor.
  • GEMENSKAPEN - Det nära och småskaliga livet skapar en stark gemenskap och ett gott värdskap.
  • VÄRLDSARVSNATUREN - Härnösand är en del av Höga Kusten och landhöjningens dramatiska spår ger storslagna naturupplevelser i hela kommunen.

– Jag tycker att det verkligen är på pricken och som sagt, nu hoppas jag att alla vill hjälpas åt när vi nu ska attrahera många nya invånare och även fler besökare till vår fina plats på jorden, säger Andreas Sjölander.

Mot en rosa bakgrund ligger fyra symboler. Under symbolerna står det Havet i staden, Skaparkraften, Gemenskapen och Världsarvsnaturen. Längst ned ligger ett blått mönster.

Ikoner illustrerar de fyra värdeorden.

Använd platsvarumärket

Logotyper, bilder och grafiska element finns att ladda ned i vår verktygslåda:
harnosand.se/verktygslada