Publicerad
Nytt verktyg kan ge bättre läsförståelse

Specialläraren Annika Pettersson och Molly Sjögren jobbar med det nya verktyget.
På Brännaskolan pågår ett försök med ett nytt verktyg för elever som behöver stöd vid läsinlärningen. Några elever får prova verktyget under sex veckor och sedan ska det utvärderas.
– Det känns väldigt lovande. Jag tror och hoppas att det här kan bli ett väldigt bra verktyg för oss, säger specialläraren Annika Pettersson.
”Våga, låga, såga” säger en röst och Molly Sjögren lyssnar. I nästa stund ska hon peka på rätt ord och sedan också skriva dem på läsplattan. Hon är en av fyra elever årskurs 2 och 3 som får prova verktyget.
Utvecklats i Norge
15 minuter om dagen, fyra dagar i veckan under sex veckor ska barnen jobba med Aski Raski, som verktyget heter. Det är skapat i Norge och har utvärderats där med positiva resultat. Dock har det bara prövats i liten skala, men nu pågår ett forskningsprojekt i samverkan med Karolinska institutet och flera skolor runt om i Sverige.
– Jag hittade en inbjudan att vara med och tyckte det lät väldigt intressant, säger Anneli Albertsson, språk-, läs- och skrivutvecklare i kommunen.
Ökar förmågan till avkodning
Framför allt handlar det om att öka förmågan till avkodning, alltså kopplingen mellan en bokstav och det ljud den står för.
– De som har svårt med avkodningen måste lägga så mycket kraft på det att de tappar både flyt och förståelse i det de läser, säger Annika Pettersson.
Aski Raski börjar med att kartlägga elevens kunskaper och tar sedan fram ett övningsprogram som byggs på efterhand så att det hela tiden är en lagom nivå.
– Det är viktigt att det är lite utmanande, men samtidigt inte så svårt att det blir tråkigt för eleven att jobba med, säger Annika Pettersson.
Hoppas mycket på verktyget
Verktyget kan användas från årskurs 1 ända upp i gymnasiet och Anneli Albertsson hoppas mycket på det.
– Ett bra verktyg för tidiga insatser kan vara till mycket stor nytta för att öka läs- och skrivförmågan. Och inte bara för dem som har störst svårigheter utan även för de som har det lite jobbigt med läsinlärningen. Forskningsprojektet ligger också väl i tiden och med Härnösands kommuns satsning på tidiga insatser i fonologisk medvetenhet och avkodning.

Molly Sjögren är en av dem som får prova verktyget under sex veckor.
Dela sidan