Publicerad

Samverkan över kommungränser vid gemensam näringslivsfrukost

Sundsvall, Timrå och Härnösand arrangerade en gemensam näringslivsfrukost på Restaurang Grankotten, belägen på Norra Berget i Sundsvall. Temat för träffen var platsens betydelse som konkurrensfördel – hur orter kan arbeta med place branding för att attrahera besökare, kunder och medarbetare.

Morgonens gäster på scenen. Foto Heja Sundsvall

Nya visioner för Grankotten

Peter Sjöström och Christina Sandberg, nya ägare till Restaurang Grankotten, inledde morgonen med att berätta om sina planer för verksamheten. För båda har Norra Berget en personlig koppling. I framtiden planerar de att lansera ett eget varumärke för restaurangens terrass, som har utsikt över Sundsvall. Under sommaren kommer de även att erbjuda melodikryssfrukostar var tredje lördag.

Platsens roll vid rekrytering

Maria Nyberg, rekryteringschef och ansvarig för Employer Branding på SCA, lyfte fram platsens betydelse vid rekrytering. Enligt henne är orten minst lika viktig som arbetsgivaren. SCA har nyligen uppmärksammats i Magnet Awards, där företaget belönades med två bronsmedaljer för sin employer branding-strategi. Nyckeln till framgång är att utgå från befintliga medarbetare som ambassadörer.

Klättringsturism som utvecklingsmöjlighet

Mats Englund från Lidens Bergsportcenter berättade om regionens klättringspotential – från Bräcke och Ragunda till Höga Kusten. Han betonade Lidens roll som ett möjligt framtida nav för svensk klättring. För att lyckas krävs samverkan med det lokala samhället och en balanserad utveckling.

Hernö Gin satsar på helhetsupplevelser

Emelie Kjaergaard, kommunikationschef på Hernö Gin, presenterade företagets arbete med platsutveckling. Enligt henne är samarbete med andra aktörer avgörande för att skapa attraktiva helhetsupplevelser för besökare. Hernö Gin har fått genomslag både nationellt och internationellt.

Evenemang och destinationsutveckling

Fredrik Eriksson, destinationschef för Destination Sundsvall (Sundsvall-Timrå-Ånge), gav en översikt över kommande aktiviteter. Bland årets nyheter finns evenemangen Kovlandskalaset och Sundsvall Summerdays. Favoriter som Sundsvall Bjuder och Playafestivalen återkommer också.

Torsboda i fokus

Christian Söderberg, vd för Torsboda Industrial Park, berättade om arbetet med att attrahera nya etableringar till området. Enligt honom är platsens läge och förutsättningar konkurrenskraftiga ur ett europeiskt perspektiv.

Unga entreprenörer med lokal förankring

Tre elever från Sundsvalls Gymnasium presenterade sitt UF-företag ”Sundsvallsleken”. Kortleken innehåller tips på gratisaktiviteter i Sundsvall. Eleverna hoppas att fler företag vill använda lokala värden i sin marknadsföring och efterlyste ett ökat lokalpatriotiskt engagemang.

Avslutande reflektioner

Kommunstyrelsens ordförande från de tre kommunerna – Niklas, Stefan och Andreas – avslutade morgonen med att understryka vikten av långsiktigt samarbete för att utveckla platsen gemensamt.