Publicerad
Resan mot ett bättre företagsklimat fortsätter - Årets enkätresultat marginellt bättre

Företagen efterlyser en bättre förståelse för företagande hos kommunens beslutsfattare, bättre dialog, kortare handläggningstider och mer byggbar mark för sina verksamheter. Det visar enkätsvaren som Härnösandsföretagen lämnat på Svenskt Näringslivs enkät om företagsklimat.
Härnösand får det sammanfattande omdömet 2,97 som resultat av enkäten. Något som kan jämföras med fjolårets resultat 2,96 och rikets resultat 3,45.
Sedan 2024 pågår ett omfattande arbete med struktur och kultur inom kommunen kopplat till företagsklimat. Struktur innebär att vi se över hur våra processer, beslutsforum, rutiner och riktlinjer ser ut.
Det är ett arbete som bland annat ska effektivisera och se till att vi har de resurser som behövs, samverkar bättre med varandra i kommunen och tillsammans med näringslivet.
När det gäller kultur handlar det om att vår service och bemötande ska upplevas på ett bättre sätt. Ett viktigt värderingsstyrt arbete där vi alla behöver arbeta tillsammans – näringsliv, politiker och tjänstepersoner.
Några av de åtgärder som vi kommit fram till i arbetet är införda eller håller på att implementeras.
Näringslivsrådet
Näringslivsrådet är ett forum för att diskutera strategiska frågor som är viktiga för företag och näringsliv i Härnösand. Rådet ska även fortsätta arbetet med den gemensamma handlingsplanen för ett växande näringsliv och ett bättre företagsklimat.
En väg in
Lotsgruppen ”En väg in” arbetar operativt med företagande och öppnar dörren för företagare att presentera idéer för att få inspel i ett tidigt skede och se till att företagaren får den hjälp som behövs.
Samhällsbyggnadsprocessen
Ett stort arbete har gjorts kopplat till samhällsbyggnadsprocessen. Det handlar både om struktur och samarbete och det ska bland annat leda till kortare handläggningstider och tydligare och snabbare beslutsvägar. Det arbetet implementeras nu i verksamheten.
- Att bygga ett bra företagsklimat tar tid och kräver uthållighet. Vi tror på att dessa insatser som vi gör tillsammans ska ge resultat. Att företagen ska uppleva att vi skapar förutsättningar för dem att verka i vår kommun och känna sig nöjda med vår service. Det är vad vi strävar efter hela tiden, säger Petra Forsström, Näringslivschef.
Nyligen fick vi resultatet av den så kallande NKI-undersökningen (Nöjd Kund Index) som Sveriges kommuner och regioner (SKR) gör. Där svarade de företag som haft ärenden hos oss att de fått mycket god service. Vi hoppas att det resultatet så småningom också ska ge utslag på Svenskt Näringslivs enkät.
- Årets resultat visar att vi är på väg att lämna perrongen, men den järnväg vi reser längs är lika krokig som den mellan Härnösand och Sundsvall. Vi upplever att vi är på rätt väg, men det går långsamt. Precis som vi önskar oss ett dubbelspår och snabbare restider för Ostkustbanan, så önskar vi att våra ansträngningar kring företagsklimatet ska ge snabbare resultat. Vi vill ha nöjda företagare. Men vi får ha tålamod och fortsätta vårt målmedvetna arbete med de insatser vi tror på, samtidigt som vi självkritiskt får granska de områden vi får nedslag på, säger Andreas Sjölander (S), kommunstyrelsens ordförande.
Svenskt Näringslivs ranking baseras på en enkätundersökning som består av 15 frågor. Enkätfrågan om vilket sammanfattande omdöme som företagen ger kommunen väger tungt och viktas med en tredjedel när rankingen sedan räknas ihop. I kommuner med mindre än 50 000 invånare och färre än 1 200 företag skickar Svenskt Näringsliv ut 200 enkäter.
Dela sidan