Publicerad

Här tillverkas den vridbara delen till nya Nybron

två stålbalkar i en fabrik

Brobågarna i stål tillverkas just nu på ett varv i Klaipeda, Litauen.

Nu pågår bygget av den vridbara mittendelen i stål till nya Nybron för fullt i Klaipeda i Litauen. I december beräknas den vara klar för leverans med båt till Härnösand.

Nya Nybron består egentligen av tre broar, två betongbroar från respektive landfäste och så en vridbar stålbro i mitten. De två betongbroarna tillverkas på plats i Härnösand medan stålbron tillverkas på ett varv i Klaipeda, Litauen.

Just nu svetsas brobågar och sektionerna till brobanan ihop på varvet. Enligt tidsplanen ska det arbetet vara klart den 7 november. Sedan ska delarna flyttas utomhus och monteras ihop till en färdig bro, ett arbete som beräknas ta någon månad.

Den färdiga bron ska sedan transporteras på båt till Härnösands hamn någon gång i december. Där får den sedan ligga innan den slutligen ska transporteras till brobygget och monteras på plats mellan de två betongbroarna. Det beräknas ske i mars 2026.

stålsektioner i en fabrikslokal

I december ska bron vara klar för leverans till Härnösand.