Publicerad

Härnösand tredje bäst på att handla av småföretag

porträttbild på fyra personer, två kvinnor och två män

Andreas Yngvee, Natasha Hämeenoja, Linda Högdal och Johan Bölenius på upphandlingsenheten.

Drygt 55 procent av kommunens inköp 2024 gjordes från småföretag. Med det hamnar Härnösand på tredje plats i Sverige i den ranking som organisationen Företagarna gjort.

Härnösand är också bra på att handla av lokala företag och av lokala småföretag. Där ligger Härnösand kring plats 50 av 290 kommuner.

­– Det är fantastiskt och ett bevis på det slit vår upphandlingsenhet lägger ner och på den goda dialog de har med näringslivet. Att handla så mycket som möjligt lokalt och av små företag är en av de viktigaste sakerna för ett bra företagsklimat, säger kommunstyrelsens ordförande Jonas Bergström (S).

Härnösands kommun har under flera år jobbat medvetet för att förenkla för små och lokala företag att delta i upphandlingar. Det handlar till exempel om att genomföra egna upphandlingar i stället för att hänga på centralt upphandlade avtal. Ett exempel på det är arbetskläder där två lokala företag nyligen vann upphandlingen.

Större upphandlingar delas upp

– Vi försöker också göra det så enkelt som möjligt att lämna in anbud, till exempel genom att minimera antalet handlingar som ska lämnas in, säger Linda Högdal, enhetschef på upphandlingsenheten.

En tredje viktig sak är att dela upp större upphandlingar i mindre delar. Ett aktuellt exempel är en upphandling av hantverkartjänster som är på gång.

– Där har vi delat upp behovet av hantverkartjänster i mindre områden utifrån hur den lokala marknaden ser ut, exempelvis snickeri, måleri och golv. På så sätt kan även de mindre företagen delta, säger Linda Högdal.

Så transparent som möjligt

Det viktigaste för att bli ännu bättre i framtiden anser hon är att löpande informera, att vara så transparent som möjligt och att ha en bra kommunikation med näringslivet.

– Vi vill ha hög konkurrens i våra upphandlingar. Det skapar vi genom att informera om pågående och planerade upphandlingar och genom att göra det enkelt att lämna kompletta och riktiga anbud till oss. Vi försöker alltid ha någon form av dialog inför en upphandling.

Det kan handla om att företag på marknaden bjuds in till en träff eller individuella möten. Frågor och funderingar kan också annonseras publikt där marknaden får möjlighet att svara.

Promenera med en upphandlare

– Vi erbjuder också företagare att ”promenera med en upphandlare” eller ta kontakt på annat sätt för att prata helt förutsättningslöst, säger Linda Högdal.

Näringslivschefen Petra Forsström ser flera fördelar med att kommunen handlar mycket av lokala företag.

– Då stannar pengarna kvar i området, det stärker företagens omsättning, vilket i sin tur kan leda till fler anställda och större skatteintäkter. Företagen får också möjlighet att växa och utveckla nya produkter och tjänster som gör dem mer konkurrenskraftiga även på andra marknader, säger Petra Forsström.

Företagarnas rapport bygger på över hundratusen betalningar som gjorts från landets kommuner under 2024.