Publicerad

Härnösandslärare har jobbat för Utbildningsradion

En kvinnlig lärare står vid en dator.

Läraren Rozafa Haradinaj har tagit fram lärarhandledningen till Utbildningsradions, UR:s, andra säsong av Uppdrag framtid.

Rozafa Haradinaj, lärare på Gerestaskolan, har tagit fram samtalsfrågor och begrepp som eleverna kan diskutera till serien Uppdrag framtid.

Det är en serie från Utbildningsradion där varje avsnitt är kopplat till några av FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling. Inför varje avsnitt har Rozafa Haradinaj tagit fram en lärarhandledning med förslag på uppgifter, samtalsfrågor och begrepp som eleverna kan diskutera.

- Barn är vår framtid, det är viktigt att vi lär dem om hur vi kan tänka och bidra till en bättre värld. Vad kan vi göra för att andra ska må bra och vad kan vi göra för att ta hand om miljön, säger hon.

UR besökte Gerestaskolan för två år sedan i samband med researcharbetet inför serien och träffade då Rozafa Haradinaj.

- Tv-producenten som besökte skolan tyckte att jag gav ett gott intryck och därför fick jag frågan om att göra en lärarhandledning. Först var jag tveksam till om jag skulle fixa uppdraget. Men när jag fick titta på ett avsnitt fick jag massor av idéer och tackade ja, säger hon.

Rozafa har lagt ungefär 40 timmar på att ta fram lärarhandledningen och hon har främst jobbat med det under sin sommarledighet.

I varje avsnitt berättar barn från olika delar av Sverige om hur de engagerar sig för att skapa en mer hållbar värld. Ett avsnitt handlar till exempel om barn som försöker stoppa matsvinnet. I ett annat avsnitt besöker UR Solenskolan i Härnösand och pratar med elever om deras kompisutbildning.

För att tillgängliggöra avsnitten kom Rozafa Haradinaj med idén att använda visuellt stöd, det vill säga bilder som förklarar ord. Till exempel när eleverna ska prata om matrester så förklaras begreppet med en bild på en morot, en ost, en köttbit och en matlåda.

- Det finns många elever i en klass som har olika behov. Visuellt stöd underlättar för många. Bland annat för elever med NPF, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, de som har svenska som andra språk eller de som har svårt att koncentrera sig. För dessa elever kan det hjälpa att använda bilder istället för bara ord. Det är en anpassning som passar många elever, säger Rozafa.

Alla skolor i hela Sverige kan nu använda hennes lärarhandledning.

- Ja, den är egentligen tillgänglig för hela världen. Även föräldrar som vill prata om frågorna med sina barn kan använda den, säger hon.

- Det känns så bra och jag är så glad att jag vågade skriva den. Jag skulle gärna göra det igen om jag fick frågan, fortsätter hon.

Hon hoppas att skolor har nytta av hennes arbete.

-Jag hoppas verkligen att man använder lärarhandledningen ute på skolorna. Sedan kan man anpassa den. Man behöver inte följa den exakt. Vissa följer den helt och andra plockar gobitarna ur den, säger Rozafa Haradinaj.

Här kan du se serien Uppdrag Framtid. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.