Publicerad

Konkret mattehjälp på Technichus

två tonårsflickor sitter vid ett bord med måplarpenslar i handen. På bordet finns många andra saker.

Tumusifu Nshimwe och Stephanie Rebisiyoni jobbar praktiskt med matte på Technichus.

Sedan flera år tillbaka samverkar Härnösands gymnasium och Technichus för att hjälpa de elever som har allra svårast för matematik. På Technichus får eleverna jobba med väldigt konkreta uppgifter för att bättre förstå matematiken.

− Det är jättebra och roligt. Jag har lärt mig jättemycket, säger Stephanie Rebisiyoni och Tumusifu Nshimwe håller med.

− Det är mycket lättare att förstå när vi får jobba med praktiska uppgifter.

Den här dagen målar eleverna på plattor och väger bägarna med färg före och efter att de har målat för att räkna ut hur mycket färg de har använt. Konceptet går under namnet Matematichus och samarbetet mellan Härnösands gymnasium och Technichus har pågått i fem år. Det riktar sig till elever som riskerar att inte få godkänt i matematik och bedöms behöva alla tre gymnasieår för att om möjligt klara kursen.

− Det är elever som alltid har känt sig värdelösa på matte och det har lett till stor matteångest och dåligt självförtroende. Här får de tillbaka tron på sig själva och flera har också klarat godkänt genom åren, säger specialpedagogen Malin Lönn Wretling.

En gång i veckan är det Matematichus under ledning av David Gisselman, utvecklingsledare på Technichus.

− För den som har svårt med matematik behöver uppgifterna tas till en väldigt konkret nivå och här på Technichus har vi de miljöer och den kunskap som behövs, säger han.

Metoderna har utvecklats under de fem år som verksamheten har pågått och nu pågår också ett forskningsprojekt i samverkan med bland annat Mittuniversitetet för att vidareutveckla metoder och uppgifter ännu mer.

Utöver Matematichus finns också AHA-verkstaden som riktar sig till elever som behöver extra stöd inom ett särskilt område inom matematiken. De eleverna kommer till Technichus några gånger under en begränsad period.

Att vara med i Matematichus eller AHA-verkstaden är helt frivilligt, men för Stephanie Rebisiyoni var det ingen tvekan. Redan första dagen i gymnasiet bad hon om att få vara med i Matematichus.

− Min storasyster gick här och det hjälpte henne att få godkänt. Det är mitt mål också.