Publicerad

Kaptener är en bristvara

En kille och tjej står i fören på en båt.

Jerry Larsson och Sabina Carlsson har studerat till Skärgårdskapten i Härnösand.

Studera till skärgårdskapten på halvdistans i Härnösand. Drömmer du om att vara på havet i din vardag, köra båt och vara befälhavare över ett fartyg? Sök till YH Skärgårdskapten, Marina Läroverkets yrkeshögskoleprogram, som varje år utbildar nya fartygsbefäl med fokus på skärgårdstrafiken.

Det råder just nu brist på befälhavare med behörighet för passagerarbåtar i skärgårdstrafiken. Den som är intresserad av yrket möter en bred arbetsmarknad med möjligheter att både jobba heltid året runt likväl som att fokusera på sommarsäsongen och kanske syssla med annat under vinterhalvåret. 

– Eftersom jag äger en båt själv så vet jag att kaptener är en bristvara på våra orter. Många går i pension samtidigt som branschen växer i Sverige, säger Jerry Larsson från Kramfors.

Han äger fartyget Ådalen III med kapacitet för över 200 personer och som går turtrafik i Höga kusten.

– Jag har läst YH Skärgårdskapten för att säkra båtens framtid. Jag vet inte om det finns befälhavare framöver och jag har kunnat knyta väldigt mycket kontakter inom båtvärlden som kan hjälpa till att köra. Eller så kan jag köra själv, och det känner jag absolut att jag kan göra efter utbildningen, säger Jerry.

En kille styr en båt, en tjej sitter bredvid och kollar på en karta.

Klasskompisen Sabina Carlsson är bagare i grunden, något hon gärna vill kombinera med befälhavarjobb i framtiden. Hon pekar även på att utbildningen gett henne kunskaper som hon kommer kunna använda oavsett sammanhang.

– Vi har haft ledarskapskurser där man har utvecklats mycket. Alla praktiska och teoretiska övningar har också gjort att vi är mer säkra i våra beslut och hur man gör olika saker, säger Sabina.

Att lära sig brandbekämpning, svetsning, maskinkunskap och sjukvård är andra saker som Sabina nämner som värdefull kunskap, förutom det självklara i att navigera och framföra ett fartyg.

– Att segla skolans segelfartyg Älva var häftigt också, fortsätter hon.

Utbildningen arrangeras på halvdistans, där vissa moment genomförs på plats i Härnösand, Stockholm och Kalmar, men där större delen av utbildningen kan ske hemifrån eller på valfri ort.

En tjej styr båten och en kille läser sjökort.

Hur har det varit att plugga på distans?

– Man får anstränga sig lite mer när det är distansutbildning, men det finns ett jättebra lärcentrum i Sambiblioteket med lunch- och grupprum och bra ytor att studera på i Härnösand. Det har varit mer tid tillsammans i klassen på slutet av utbildningen. Så det är inte hela utbildningen som sker på distans, säger Sabina.

Jerry Larsson pekar på att man genom utbildningen får en mängd behörigheter utöver fartygsbefäl klass VII. Till exempel får man via skolan certifikat i radiokommunikation, brandbekämpning, olika typer av säkerhetsutbildningar samt att man får certifikat som maskinbefäl klass VIII.

Måste man gilla att meka med motorer för att kunna gå den här utbildningen?

– Nej, egentligen inte. Du måste ha en grundförståelse för hur en motor fungerar, men det får du genom utbildningen. Du behöver inte vara en fordonsmekaniker. I vår klass har det funnits alla möjliga personligheter och alla åldrar, från 20 års ålder upp till över 60 år. Det finns ingen riktig typ. Men om du ska bli befälhavare så ska du vara en person som kan ta beslut, leda en grupp och ta ansvar, säger Jerry.