Företagsbesök från 2024

Hernö Handel

Från nischad bastu till bredare wellnessvision

Det är en spännande resa som Hernö Handel har inlett. Företaget, som tidigare hette Hernö Bastu, har ombildat sig till aktiebolag och samtidigt bytt namn – ett tydligt steg mot en bredare framtid inom handel och wellness.

– Vi älskar bastu, men vill på sikt erbjuda ännu mer inom wellness och handel. Det gäller att förbereda sig för en bredare marknad, säger Patrik Asplund.

Hernö Handel.

Hernö Handel har gjort sig ett namn med sitt starka fokus på naturliga och hållbara produkter för bastu, spa och badanläggningar. Sortimentet inkluderar allt från eteriska oljor och aromer till bastutextilier och tillbehör. Förutom försäljning erbjuder företaget utbildning, deltar på event och samarbetar med aktörer över hela Sverige – nyligen även en stor fitnesskedja.

Stolthet i bastukulturen

Michael Dertnig, med rötter i Österrike, tog med sig den traditionella bastukulturen Aufguss till Härnösand. Det blev snabbt en liten folkrörelse, och idag är ytterligare två personer utbildade bastuvärdar.

– Drömmen vore en större satsning på bastukulturen här i Härnösand. Tänk en eventbastu centralt vid havet eller en sjö, där både invånare och besökare kan få uppleva Aufguss och bastuns välgörande effekter, säger Michael.

Hållbarhet och innovation i fokus

Hernö Handel är också starkt förankrat i hållbarhetsarbete och finns representerat i flera hållbarhetsgallerior, som Re:store, Circuit i Birsta och Holma Market i Hudiksvall. Genom sin webbshop når de kunder i hela landet, men de ser fortfarande stor potential att expandera och hitta fler samarbetspartners.

Vad är Aufguss?

Aufguss är en österrikisk-tysk bastutradition som handlar om att skapa en upplevelse i bastun. En bastuvärd använder vatten med dofter från naturliga eteriska oljor, kombinerat med en handduksteknik som sprider värme och arom. Med teman som honungsbehandlingar och saltpeeling blir det en stund för både kropp och själ.

Hernö Handel är ett inspirerande exempel på hur man kan utveckla och modernisera en tradition, och med deras passion för wellness finns all anledning att tro på en ljus framtid för företaget – och för Härnösands invånare som drömmer om fler bastumöjligheter nära havet.

Läs mer om Hernö Handel Länk till annan webbplats.

Widells Golv

På ett företagsbesök träffade vi Henrik, som driver det enda företaget i Härnösand anslutet till Golvbranschens riksorganisation. Företaget erbjuder certifieringar som "Auktoriserat golvföretag" och arbetar aktivt med branschgemensamma riktlinjer genom sitt engagemang i en nationell riksorganisation.

Henrik är medlem i både Företagarna och Svenskt Näringsliv och har stark koll på de senaste kraven inom miljöcertifiering. Han är även delägare i Golvkedjan, sveriges största golv och plattsättningskedja och företaget är ISO-certifierat.

Henrik Widell och Jonas Wessling.

Henrik Widell och Jonas Wessling.

Miljö och hållbarhet i fokus

Henrik berättade om det pågående arbetet med att uppfylla kommande miljökrav. Trots de framsteg företaget gjort menar han att de enklare kravställningarna vid den senaste upphandlingen inte speglade kommunens ambition att gå i framkant med klimatavtryck. "Det känns fel när vi investerat tid och resurser för att ligga i framkant," förklarar han.

Utmaningar inom upphandling

Kollegan Johan gav sin bild av hur det är att navigera i lagar och regler kring upphandlingar. Han beskriver svårigheterna med att särskilja seriösa aktörer från mindre trovärdiga alternativ i anbudsprocessen. "Därför tror jag vi kommer se betydligt fler kontroller framöver," säger han.

Henrik delade också sin erfarenhet av hur hårt arbete med miljökrav och kvalitetsförbättringar påverkat företaget positivt, även om kravställningen ibland känts otydlig.

Satsning på personal och utveckling

För att förbättra arbetsgivararbetet har Henrik nyligen anlitat en personalstrateg. "Det var ett självklart val för att säkerställa kvalitet och långsiktig utveckling," berättar han.

Framåtblick – ett event i april

Henrik planerar ett branschevent i april och vill gärna se ett samarbete med kommunen kring talare och innehåll. Vi tar frågan vidare och tycker det är mycket positivt när initiativen om samarbeten kommer från företag och företagare!

Företaget uppskattade dialogen och vi uppmuntrade Henrik att höra av sig med tankar och frågor framöver.

Hernö Golv

Hos Hernö Golv möter vi grundaren Mats Tjernström, som sedan starten för fem år sedan har byggt upp en framgångsrik verksamhet med sju anställda, plus tre lärlingar. “Jag vill jobba för att leva, inte leva för att jobba – och det går bra!” säger Mats.

Golvläggning och stora projekt

Hernö Golv erbjuder tjänster inom golvläggning, plattsättning, mikroscement och trä. Företaget arbetar både med privatpersoner och företag, och samarbeten med lokala aktörer som JASAB och PQ Bygg är viktiga.

Hernö Golv.

Ett av de största projekten hittills är arbetet med Hernö Gin Hotell, där företaget bidragit med sin kunskap och gjort ett stort jobb.

Utmaningar och framgångar

“Den största utmaningen är att hitta tillräckligt med jobb för att hålla alla sysselsatta,” berättar Mats. Samtidigt är det en framgång att företaget växt till 11 anställda på kort tid. “Det bästa med jobbet är nöjda kunder – det gör allt slit värt det,” säger Mats med ett leende.

Visioner för framtiden

Mats hoppas att Härnösand utvecklas som en mat- och smakupplevelse-stad som lockar turister. Han drömmer också om att kajen blir en vacker uteservering. “Alla besökare som kommer hit spenderar pengar – vi måste bli mer framåtsträvande.”

Härnösand: En plats att stanna på

Mats är tydlig: “Jag ska aldrig flytta från Härnösand. Det är nära till allt och en fantastisk plats.”

Förebilder och framtidstro

Som företagsförebild nämner Mats entreprenören Daniel McCabe, som inspirerar med sin resa och framgång. Hernö Golv är en del av ett starkt företagsklimat i Härnösand, där samarbete mellan små och stora aktörer gör det möjligt att växa tillsammans.

Tack för att vi fick besöka dig!

ICA Maxi

Vi sätter Härnösand på kartan

När Rikard Nyberg tog över ICA Maxi Härnösand 2021 var målet tydligt: att växa, stärka den lokala handeln och bidra till att göra Härnösand till en självklar handelsstad.

Tillsammans med butikschefen Mattias Kjellberg leder han nu en lokal ICA- butik skriven i Härnösand, som inte bara har ökat omsättningen med hela 51 miljoner kronor på tre år utan också har blivit ett föredöme i hållbarhet och lokalt engagemang.

ICA Maxi.

Från stort till smått - Samarbeten som stärker

ICA Maxi Härnösand arbetar aktivt med att lyfta lokala producenter och företag.

Bland samarbetena märks:

  • Antjärnsgården– Köper allt de odlar och hjälper småskaliga producenter att våga växa.
  • Agtiras gurkor– Ett steg mot grön omställning och lokal tillväxt.
  • Freddes Matlådor– Gynnar entreprenörer med passion för mat.

“Vi tar in lokala leverantörer, även om de ibland är dyrare, för vi tror på att bygga ett starkt lokalt nätverk. Lokala företag måste hjälpa varandra,” säger Mattias Kjellberg.

Tillväxt och hållbarhet

Sedan Rikard tog över verksamheten har butiken inte bara ökat sina marknadsandelar med 22 % utan även lockat 1,4 miljoner betalande kunder. Med 80–100 anställda är butiken en av kommunens största arbetsgivare och en stark motor i den lokala ekonomin.

Hållbarhet står högt på agendan – ICA Maxi Härnösand är stolta över att minimera sitt klimatavtryck och bidra till en grönare framtid.

För samhället - och framtiden

Engagemanget för lokalsamhället är stort. I år delar de tillsammans med Coop och Willys ut 200 matkassar till behövande och stödjer aktivt ungdomsidrotten. Dessutom arbetar de förebyggande mot snatteri i samarbete med Coop och fältare.

“Att vara en del av samhällsutvecklingen är lika viktigt som att sälja bra varor. Jag är så stolt över att vara tillbaka i Härnösand och få se vilken förändring staden genomgår,” säger Rikard Nyberg.

Härnösand som handelsstad

ICA Maxi vill stärka stadens roll som handelsnav och knyta ihop handeln med centrum. “Vi har ett strategiskt läge och tar marknadsandelar både från Sollefteå och Örnsköldsvik, säger Rikard.

En ljus framtid

Med stark tillväxt, hållbarhet i fokus och en passion för samarbete med lokalsamhället är ICA Maxi Härnösand på god väg att bli en förebild för hur handeln kan vara en drivkraft för utveckling – både för individen och för hela staden.

“Vi är inte bara en butik, vi är en del av Härnösands framtid,” avslutar Rikard med stolthet.

K-Bygg Härnösand

Hos K-Bygg i Härnösand märks passionen för hantverk, service och lokal utveckling. Under ett besök med platschefen Rickard Ljung blev det tydligt att företaget inte bara är en byggvaruhandel – det är en mötesplats och en motor för stadens näringsliv.

Rickard, som kärleksinvandrade till Härnösand för snart åtta år sedan, leder verksamheten med stort engagemang och framtidstro. Med sina 15 anställda och en lokal prägel i ryggen är K-Bygg en nationell kedja med stark förankring i det lokala.

K-Bygg

Oscar, Lena, Rickard och Mi.

En butik med historia och framtidssatsningar

Med nästan 60 butiker över hela landet är K-Bygg en stor aktör, men Härnösandsbutiken har sin egen charm. Verksamheten har vuxit stadigt sedan starten, och den nya byggnaden från 2018 på Saltvikshöjden är jättebra och de skruvar alltid lite här och där för att anpassa för framtida behov.

Rickard berättar att butiken har haft sina utmaningar, som att satsa på kök – något som inte fungerade som tänkt.

Men nu ligger fokus på nya områden:

– Vi satsar på bad, bastu och förvaring. Det känns helt rätt, och vi har bra avtal med starka leverantörer som stöttar oss, säger Rickard med ett leende.

En viktig del i framgången är också samarbetet med lärlingsprogrammet inom handel, där unga får chansen att växa in i branschen. En av lärlingarna har redan blivit anställd.
– Det här fungerar så bra och är något vi gärna fortsätter med.

En mötesplats för hantverkare och kunder

Hantverkarna är K-Byggs största kundgrupp och står för 70 procent av försäljningen. För att stärka relationerna bjuder företaget in till fredagsfika varje vecka – en uppskattad mötesplats för stadens yrkesproffs.

– Våra kunder är trogna och börjar ofta dagen hos oss redan 06:30 för att kunna serva sina egna kunder klockan 07:00. Det finns verkligen ett driv i näringslivet här, säger Rickard.

Men även privatkunder är viktiga. Just nu är det stort fokus på att hjälpa till med de sista innan jul – “den sista listen ska upp,” som Rickard uttrycker det.

Kärleksinvandring och stolthet för Härnösand

För Rickard, som flyttade till Härnösand av kärlek, är det lätt att känna stolthet över staden. Han beskriver med värme känslan av att åka uppför Saltviksbacken och se stadens framsteg med arkivet, Bankomat, den nya bron och hotellet.

– Härnösand är en stad som verkligen är på gång. Jag älskar att ta med vänner ut på båten och visa hur snabbt man når öppet hav. Det är en plats med otrolig potential.

Företagsklimatet - En positiv kraft

K-Bygg är en viktig leverantör till många av stadens stora projekt, och Rickard lyfter det goda företagsklimatet i Härnösand.

– Det är en bra stad att driva företag i. Bygglovsavdelningen har också varit en fantastisk resurs – jag är jättenöjd med hjälpen jag fick som privatperson.

Företag som A2 Bygg, PQ Bygg och Jacobssons Bygg är inte bara kunder utan också inspirationskällor.

– Det är något speciellt med Härnösand. Företag här lyckas, och vi vill vara en viktig medspelare i deras framgång.

Rickard hoppas på ett tätare samarbete med kommunen för att hitta synergier och stärka näringslivet ytterligare:

– Vi vill vara lyhörda och följa utvecklingen, både för våra kunder och för Härnösand som helhet.

En stad och ett företag med framtidstro

Med engagerade medarbetare, lojala kunder och en vilja att bidra till Härnösands utveckling är K-Bygg ett lysande exempel på hur nationella kedjor kan ha ett stort hjärta för det lokala. Rickard sammanfattar det enkelt:

– Vi är duktiga lokalt – och det är vi stolta över!

Harrys Byggshop

Under ett inspirerande företagsbesök hos Harrys Byggshop fick vi träffa Christer Andersson som driver företaget med två anställda. 1980 la Christers pappa Harry själv grunden, och idag är företaget en uppskattad aktör i byggbranschen, känd för att alltid sätta kvalitet och kundrelationer i första rummet.

Harrys Byggshop erbjuder allt från små reparationer till stora byggprojekt. Bland de senaste jobben finns husbyggen på Locke och Nickebostrand samt ett unikt timmerhus – en spännande utmaning för teamet.

Harrys Byggshop.

Även om branschen känns något avvaktande just nu har företaget fullt upp, med fokus på tak, fönster och dörrar för privatkunder, som står för 80–90 procent av verksamheten.

Lärlingsarbete är också något som Harrys Byggshop värderar högt. Flera lärlingar har genom åren fått chans att utvecklas hos företaget, och deras senaste lärling gjorde ett starkt intryck.

En sak är säker: relationen till kommunen fungerar mycket väl. Inte minst vid bostadsanpassningar där Harrys Byggshop kunnat leverera smidiga och högkvalitativa lösningar.

– Att bygga hus är det roligaste vi vet. Det är då vi verkligen får visa vad vi kan, säger Christer Andersson.

Harrys Byggshop är ett strålande exempel på lokal entreprenörsanda och viljan att utveckla Härnösand genom sitt hantverk.

Tack för att vi fick besöka!

HSTA

Hos HSTA möter man inte bara ett företag utan också en rik historia. Sedan starten 1952 har familjen Skogström drivit verksamheten med en imponerande kontinuitet. Idag leds företaget av Jan-Erik Skogström, tredje generationens entreprenör, och med 70 anställda fortsätter HSTA att vara en ledande aktör i regionen.

Företagets uppdrag är både omfattande och strategiskt viktiga. Ett utmanande och roligt arbete var Bergeforsens kraftverk, som tog tre år, till projekt som det nya hotellbygget i Härnösand.

HSTA.

Samtidigt blickar HSTA framåt och hoppas på en bra utvecklingen av Torsboda-etableringen.

– Vi ser det som vårt ansvar att vara en aktiv partner i Härnösands framtid. Torsboda är en fantastisk möjlighet som vi vill vara med på när det blir dags, säger Jan-Erik.

Jan-Erik lyfter även vikten av att utnyttja det som händer i Härnösand just nu med satsningar som hotell, sporthall, arkiv och andra stora projekt. Samtidigt står branschen inför utmaningar – intresset för bygg- och anläggningsyrken är svagare, och vintern ser ut att bli en period med färre uppdrag, vilket kräver anpassning.

Kommunen får också ett viktigt medskick:

– Detaljplanerna måste gå snabbare. Vi behöver effektivitet för att kunna hålla tempot i utvecklingen.

Med sin långa historia, starka kompetens och vilja att vara en partner i framtidens stora projekt är HSTA en stark och viktig  del av Härnösands näringsliv. Tack för att vi fick besöka er! 

Handelsbanken

Under ett inspirerande företagsbesök träffade vi bankchef Andreas Linder och Stefan Gradin på Handelsbanken. Det är tydligt att banken spelar en avgörande roll som en stabil och framåtblickande partner för våra lokala företag.

Handelsbanken beskriver sig som “företagens bank”, med särskild styrka inom fastigheter, konsulter och småföretag. Deras kunder har gynnats av de stora projekten i stan, och tack vare ett stabilt företagsklimat i Härnösand har de förskonats från konkurser.

Andreas Linder, Petra Forsström och Stefan Gradin.

Andreas Linder, Petra Forsström och Stefan Gradin.

Men det finns också utmaningar att möta, inte minst de gröna kraven och EU:s nya hållbarhetsdirektiv (CSRD). Andreas och Stefan berättade hur Handelsbanken aktivt stöttar företag att förstå och minska sitt klimatavtryck – något som är avgörande för att fortsätta vara leverantör till stora projekt som Torsboda.

Vi diskuterade också vikten av samarbete:

  • Samarbeten med aktörer som Dina Försäkringar för att stärka företag inom affärsjuridik och hållbarhet.
  • Partnerskap med NyföretagarCentrum för att utbilda nya entreprenörer och ge dem de bästa förutsättningarna att lyckas.

Kommunens arbete med aktuella föreläsningar och initiativ, som exempelvis Green Deal, uppskattas också av Handelsbanken som en viktig del i att stötta näringslivet framåt.

Handelsbanken har en lång historia i Härnösand – redan 1914 etablerades banken här, och den starka lokala förankringen märks. Med sex medarbetare fortsätter de att hitta smarta lösningar och samarbeten för att utveckla näringslivet och stärka vår gemensamma framtid.

Tack Andreas och Stefan för ett givande samtal! Tillsammans gör vi Härnösand starkare och mer hållbart.

Fanny Härnösand

På företagsbesök hos Fanny Härnösand, en del av en kedja med butiker från Skellefteå till Bollnäs, fick vi höra om deras framgångsrika arbete.

En kedja med lokalt fokus

Fanny är en mindre kedja, och butiken i Härnösand är den minsta. Detta innebär att personalen hanterar mycket själva och kan påverka sortimentet utifrån lokala behov. Inköparna sitter i Sundsvall, men som butikschefen Mariana berättade, har den lokala butiken stor insikt i vad kunderna vill ha – och det syns på hyllorna!

Fanny.

Nya målgrupper

Fanny vill bryta bilden av att vara en butik för äldre. Idag har de något för alla generationer, från unga till äldre, och arbetar för att visa det genom både sortiment och marknadsföring.

Strategiskt läge som ger resultat

Butiken är nöjd med sin plats i Härnösand. Turistsäsongen, särskilt på sommaren, är stark med många besökare från Stockholm och andra platser. På kryssningsmåndagar märker de något överraskande: det är ofta fler Härnösandsbor än turister som shoppar dessa dagar. Men på det hela taget har de ett kundflöde året runt.

Syns och engagerar sig lokalt

Marknadsföringen styrs till stor del centralt, men i Härnösand satsar Fanny på sitt egna Instagramkonto, som når ut riktigt bra. Även om de inte arrangerar många egna event, deltar de gärna i lokala initiativ – till exempel var påskens modevisning en succé! Idén om en julinspirerad modevisning väcker redan entusiasm.

En levande stadskärna är nyckeln

För Fanny är ett positivt företagsklimat i Härnösand nära kopplat till att fylla tomma lokaler i centrum och erbjuda det Härnösandsborna behöver. Detta skapar en stark lokal gemenskap och lockar fler att handla på hemmaplan.

Tack till Fanny Härnösand och Mariana för att ni tog emot oss – ni visar verkligen att det finns skaparkraft och engagemang i vår stad!

#HärnösandHögaKusten #FannyHärnösand #Gemenskap #Skaparkraft #LokalHandel

MD Ventilation

En lång väg till framgång

Robert började sin karriär som målerichef på Norrlands trä, tog sig till USA för att snickra, och återvände hem för att praktisera och studera ventilation. Tidigare utbildade han sig till driftteknik på högskolan. År 2002 grundades MD Ventilation, och vid årsskiftet 2023 köpte han ut sin tidigare partner Peter.

Från små uppdrag till stora kunder

Med fem anställda (och som mest åtta tidigare) arbetar MD Ventilation mestadels med stora fastighetsägare och företag. Endast 5% av kunderna är privatpersoner. De hanterar projekt främst i Härnösand men även i Sundsvall, Sollefteå och Örnsköldsvik. Bland uppdragen finns löpande jobb för EdmoLift, försvarsjobb, och arbete för JASAB.

Ingemar Wiklander och Robert Dahlberg.

Från vänster: majoritetsföreträdare Ingemar Wiklander och Robert Dahlberg MD Ventilation.

Vi gör mer än ventilation – det märks

MD Ventilation har ett gott rykte tack vare sitt fokus på kvalitet och bemötande. De lämnar alltid arbetsplatsen städad, något som uppskattas av kunderna. Trots en tuff start på året, där de förlorade två jobb samtidigt, har verksamheten rullat på stabilt.

Framgångar och utmaningar

Största framgångarna:

  • Ett starkt varumärke som bygger på kvalitet och kundnöjdhet.
  • Bemötande i världsklass – “Jobbet är inte allt, men vi ska alltid göra det bra.”

Största utmaningarna:

  • Personalbrist - Att hitta rätt kompetens är svårt. Robert ser potential i unga som gillar att arbeta praktiskt, till exempel EPA-killar och tjejer.
  • Allt en småföretagare ska göra - Det krävs mycket logistik och förmåga att hålla många bollar i luften. Ibland händer det att man glömmer återkoppla till en kund för att man var mitt i ett annat jobb.

Vad kan Härnösand göra för ett bättre företagsklimat?

Robert tycker att företagsklimatet kan förbättras genom:

  1. Snabbare handläggningstider hos kommunen – exempelvis för bygglov.
  2. Fler stora industriersom kan skapa arbetstillfällen och stärka ekonomin.

Trots vissa utmaningar trivs han i Härnösand och ser det som en plats att leva och växa på. Hans prioriteringar är tydliga: “Jobbet är inte allt – jag vill leva, stötta mina barn och deras intressen.”

Tack till MD Ventilation och Robert för att ni tog emot oss – ni är en viktig del av Härnösands företagsgemenskap!

#HärnösandHögaKusten #MDVentilation #LokalSkaparkraft #Företagsklimat #Gemenskap

BRP bygg

Under vårt besök på BRP bygg hade vi nöjet att träffa både Roger och Patrik Öhlund. Eftersom det fanns en specifik förfrågan från Roger, deltog även Johan Bölenius från upphandlingsavdelningen.

Roger inledde mötet med att berätta om företagets aktuella utvecklingstankar. De utvecklar sig genom att hålla sig uppdaterade av vad som händer i branschen, genom kontakter och utbildningar.

Detta gör att BRP bygg också är intresserade av att hitta mer arbete genom offentliga upphandlingar.

BRP-bygg.

De har koll på Kommerskollegium och Johan tipsade även om Annonsservice. De diskuterade även hur de kan hantera den stora mängden information och sortera bland annonserna.

BRP bygg har för närvarande fyra anställda och en lärling samt tre snickare, med en uttalad tillväxtambition. De påpekade att materialkostnaderna har ökat, liksom overheadkostnader för lokaler och maskiner. Kraven och reglerna inom branschen innebär också höga kostnader. Företaget har dock goda relationer med gymnasiet för att hitta talangfulla lärlingar.

Historiskt sett har de inte betraktat sig själva som entreprenörer och har därför varit försiktiga och tänkt mer långsiktigt.
De vill växa medvetet genom relationer och sätter stort värde på sitt arbetsgivarvarumärke och medarbetarnas välmående.

Företagsklimatet i Härnösand

Roger och Patrik beskriver Härnösand som en akademikerstad där invånarna föredrar att köpa tjänster till skillnad från andra städer där ”kan man själv”, vilket gör Härnösand till en bra stad att verka i.
Härnösand är en liten stad, vilket innebär att det behövs minst sex snickare för att kunna täcka overheadkostnaderna. I större städer är en firma med sex snickare liten, men i Härnösand blir den som en känsla större.
De uttrycker också att samarbetet mellan hantverkarna i staden är bra.

- Vi ser att vi har haft ett bättre läge under de tuffa månaderna i början av året de senaste åren, jämfört med tidigare, sa Roger.

Överenskommelse

Vi kom överens om att bjuda in till en upphandlingsdialog under nästa år inför den nya upphandlingen 2026 av hantverkstjänster.

Tack för ett bra och utvecklande besök!
Jonas Wessling Näringslivsutvecklare och Johan Bölenius

Bondsjö Trä & Plåt

Vilken historia och vilken verksamhet! Vi fick en  inblick i Bondsjö Trä & Plåt – ett familjeföretag som startade 1981 och idag fortsätter skapa kvalitet och innovation på Saltviks industriområde.

Stugor med det lilla extra

Bondsjö Trä & Plåt erbjuder färdiga stugor med plåttak, kraftiga regelstommar, rännor, rör och skruv – detaljer som hos andra oftast är tillval. De bygger både färdiga stugor och specialanpassade lösningar på plats.

- Att erbjuda helhetslösningar med hög kvalitet är något vi är ganska ensamma om, säger Jimmy Adolfsson, VD på företaget. Trots en tillfällig nedgång i efterfrågan blickar företaget framåt med optimism – och vi kan inte låta bli att imponeras av rekordåret 2021 då de sålde hela 120 stugor!

Bondsjö Trä & Plåt.

Anna Melander, Jimmy Adolfsson, Andreas Melander, Birk Ehinger och Mustafa.

Flera ben att stå på

Här handlar det om mycket mer än trä och plåt!

Företaget erbjuder även:

  • Skyltar och gravyr
  • Kakling, mursättning och snickeri – till exempel eldstaden på Hernö Gin Hotell
  • Återförsäljning och installation av kaminer

Ett brett utbud och imponerande hantverk, alltid med kvalitet i fokus.

Familjeanda och framtidstro

Dennis Adolfsson, tidigare ägare, berättar stolt om företagets resa och utvecklingen på Saltviks industriområde. Nu är det sonen Jimmy Adolfsson som driver verksamheten vidare med samma engagemang. Företaget har hittills anställt alla lärlingar som kommit genom åren och söker nu efter en självgående, hantverksskicklig praktiker – kanske en kombinerad murare/snickare.

Utmaningar och möjligheter

Platsen är både en styrka och en begränsning – företaget ser inget behov av att expandera idag men skulle behöva mer yta om det blir aktuellt. En annan utmaning är fraktkostnaderna som ökat efter pandemin.

Tack Bondsjö Trä & Plåt för ert värdefulla arbete och den inspirerande resan genom ert företag!

Flügger Härnösand

Flügger Härnösand - Läget med Nybron: "Fungerar bättre än vi trodde"

Butiken i Härnösand, som öppnade 2009, har mött både utmaningar och framgångar. Med Nybron som granne, parkeringsfrågor i fokus och ett lokalt engagemang som lyser igenom allt, berättar Flügger-ägaren om läget just nu – och framtidshoppet.

Nybron en utmaning, men vi kämpar på

Bygget med Nybron är utan tvekan den största utmaningen för Flügger i Härnösand. “Det funkar bättre än vad vi trodde, men vi känner av att konsumenterna inte riktigt har hittat hit. Målarna kommer, och det är jättebra, men det är färre lunchbesökare nu än tidigare,” säger butikschefen.

Flügger Härnösand.

Från vänster: Tommy Vestling, Hantverkarföreningen, Eva-Clara Viklund, Rasmus Rödén, Flügger och Andreas Sjölander kommunsstyrelsens ordförande.

En annan utmaning är parkeringen – eller snarare bristen på den. “Folk springer ofta ärenden i stan, och parkeringarna är avgörande för oss. Vi vet fortfarande inte vad parkeringsutredningen kommer att leda till, och det oroar oss. Skottning och grönområden är också frågor vi följer noga. Vårt läge är perfekt som det är, men vi vill inte tappa parkeringsplatser.”

Marknadsföring och planering

Marknadsföringen sker främst via sociala medier och centrala kampanjer från Flügger. “Det fungerar, men vi märker att det krävs extra ansträngningar för att hålla kunderna engagerade, särskilt nu när det är tajt med budgeten.”

Ett lokalt engagemang - Från färg till musik

Härnösand är mer än bara en plats för företaget – det är hemma. “Jag föddes här, även om jag drev en Flügger-butik i Stockholm fram till 2004. Min resa i branschen började med sommarjobb på Tapetimporten, och resten är historia. Jag trivs här och brinner för stan.”

Rasmus, som också är delägare i Bryggeriet, lyfter fram stadens musikliv. “Det finns en live-scen för yngre, samtidigt som många äldre ser Bryggeriet som sitt vardagsrum. Det skapar en härlig balans.”

Stadens stabilitet och utmaningar

Trots hög- och lågkonjunkturer har Härnösand varit en stabil stad. “Vi har haft bra projekt med exempelvis hotellet, fängelset och Regionens hus. Det har gett oss jobb.”

Men det finns saker att förbättra. “Kommunens service går långsamt. Jag jämför med Sollefteå, där besluten tas snabbare. Här behöver vi bli bättre!”

Bygga framtiden genom nätverk

Som medlem i Hantverkarföreningen betonar Rasmus vikten av sociala nätverk. “Den här branschen bygger på relationer. Vi är 80 medlemmar, allt från frisörer till målare, och samverkan är nyckeln. Kontakterna vi skapar här är ovärderliga.”

Framtidstro för Härnösand

Trots utmaningar ser Rasmus ljust på Härnösands framtid. När det kommer till företagsförebilder lyfter han kulturföretagare. ”Mathilda Lindgren är en kraft att ta vara på i Härnösand, och Hans Forsell bidrar med en kreativitet på Fastlandet.”

Med engagemang för sin stad, sitt företag och sitt nätverk arbetar Rasmus och Flügger vidare – med hopp om att både bron och framtiden ska bli starkare än någonsin.

Tack för att vi fick besöka dig!

Härnösands Hamn

En hamn med sikte på framtiden

Härnösands hamn sjuder av aktivitet och stora visioner. Just nu pågår förberedelser för en spännande vinterperiod, och framtiden ser ljus ut för både sjöfart, vindkraft och kryssningsturism!

32 fartyg på ingång

Inför vintern har hamnområdet fått sig ett rejält ansiktslyft – gammal asfalt är borttagen och marken är plattad och redo. Redan den 21 december anländer första fartyget i ett omfattande vinterprojekt som innefattar hela 32 fartyg. Här gäller principen ”först in, först betjänas”, och de involverade bolagen har full koll på skeppslistan.

 

Härnösands Hamn.

Ingemar Wiklander, ordförande HK Dest styrelse, Eva-Clara Viklund, oppositionsråd, Pernilla Isaksson, Härnösands Hamn, Fredrik Berggren, Härnösands Hamn, Andreas Sjölander, Kommunstyrelsens ordförande, Petra Forsström, näringslivschef.

Silvasti - Vindkraftens drivkraft

Den finska ägaren Silvasti, som tog över hamnen 2022, har ett tydligt fokus på vindkraft. Det är ett område med stor potential för Härnösands hamn, inte minst tack vare det strategiska läget och de utökade ytorna som förbereds för framtida fartyg.

Samarbete som ger resultat

Hamnen är en viktig knutpunkt – både för industrin och för allmänheten, med allt från kryssningar till gods. Uppe på Saltvikshöjden förbereds ett upplag på hela 40 000 kvadratmeter för att möta behoven av kommande vindkraftleveranser. I det arbetet är kommunen och Härnösands Schakt och Trädgårdsanläggningar AB – HSTA viktiga samarbetspartners.  

En hamn med stor potential

Härnösands hamn har ambitionen att vara ett ankare för framtida etableringar i regionen. Det strategiska läget gör den till en av Sveriges bästa hamnar, och målet är att stärka sin position inom sjöfarten.

Kryssningsturismen blomstrar

Kryssningsmarknaden växer snabbt, och Härnösand vill ta en ännu större del av kakan. Målet är att öka antalet kryssningsanlöp från dagens 8 till 20 inom en femårsperiod – och då med fler internationella gäster, inklusive vinterkryssningar. Detta skulle betyda mycket för stadens utveckling och synlighet på den globala arenan.

Med ett välgenomtänkt mottagande i världsklass, där upplevelsen börjar redan ombord på fartygen, står Härnösand redo att välkomna fler besökare än någonsin. För att lyckas krävs fortsatt engagemang från kommunen, Höga Kusten Destinationsutveckling (HK Dest), Höga Kusten Turism (HKT) och näringslivet – och potentialen är stor.

Härnösands hamn är inte bara en plats för fartyg – det är en port till framtiden för både stad och region!

Nybergs Bygg AB

Marcus Nyberg - Byggmästaren med stort hjärta för Härnösand

Från lärling till egenföretagare med passion för byggnadsvård och utmaningar – Marcus Nyberg är en sann eldsjäl i Härnösand!

En resa genom hantverk och driv

Efter bygglinjen började Marcus sin karriär som lärling på Villa Fridhem där han under två år fick vara med och bygga upp området – en perfekt plats att lära sig hantverket på under en lågkonjunktur. Men Marcus ville mer! 1998 startade han firma med en kollega men redan 2004, vid endast 26 års ålder, tog han steget och startade helt eget.

Marcus Nyberg.

Marcus Nyberg.

Hans första jobb? En vattenskada! Sedan dess har han tagit sig an försäkringsärenden som ingen annan vill göra – från vattenskador och brandskador till inbrott. ”Att lösa problem och anta utmaningar – det är det som driver mig!”

Värnar om byggnadsvård

Med rötter i traditionella byggtekniker gillar Marcus att bevara det gamla och vårda hantverket. Han inspireras fortfarande av det han lärde sig på Villa Fridhem och tycker att byggnadsvård är bland det roligaste han gör.

Bilen som skylt och nätverket som stöd

När det gäller att hitta nya kunder är Marcus tydlig: “Bilen är bästa reklamen!” Men också nätverk och samarbeten är nyckeln. Han jobbar med flera hantverkare i Härnösand och är stolt medlem i hantverkareföreningen, där han lyfter fram Tonny Vestlings engagemang. Han lyfter också bröderna Skogström, HSTA och JASAB som bra företagsambassadörer för stan.

Vad tycker han om företagande?

Marcus reflekterar över företagsklimatet i Härnösand och ser både potential och utmaningar: Härnösands kommun har fått oförtjänt mycket kritik – Vad ska vi företagare förvänta oss? Men jag älskar den här staden. Vi måste bita ihop och kämpa tillsammans!

Härnösand i hjärtat

Marcus är en sann ambassadör för Härnösand. Han hyllar projekt som Hernö Gin Hotel. Vi skulle haft hotell för 15 år sedan men med den här konstellationen så är den helt rätt. Hernö gin är ett starkt varumärke och det som nu sker är helt enkelt det bästa!

Marcus tycker också att bygget av arkivet och Seminariet är  stora projekt som är bra för stadens utveckling men lyfter också att föreningslivet och ungdomssatsningar behöver få mer fokus. ”Vi kanske inte behöver elitlag, men vi måste ge våra ungdomar möjligheten att nå toppen!”

En förebild med driv

Marcus Nyberg är en sann byggare – han gillar utmaningar, lyfter andra och har ett genuint engagemang för både hantverket och Härnösand. Tack för allt du gör, Marcus – vi ser fram emot att se fler av dina projekt och idéer ta form!

Bravida

Bravida – Starka lokalt medstort bolag i ryggen

I Härnösand drivs Bravida som ett lokalt företag men med tryggheten av att ha ett stort bolag i ryggen. Med cirka 25 anställda på plats tar de sig an både stora och små projekt och erbjuder en bred palett av installations- och servicetjänster inom el, VVS och ventilation.

I dagens tuffa energimarknad är det smart att tänka framåt. Kanske är det dags att se över energiförbrukningen med värmepumpar, värmeåtervinning eller ledbelysning? Eller står elbilsladdning och larmsystem högst på listan?

Håkan Karlström och Sonny Thoresen.

Håkan Karlström och Sonny Thoresen.

Oavsett behov har Bravida den kompetens som krävs för att hjälpa både företag och privatpersoner att hitta de bästa lösningarna. Ett stort tack till Håkan Karlström och Sonny Thoresen för ett inspirerande besök och för att ni visar hur lokal förankring och expertis kan skapa möjligheter för framtiden!

Willys

Ett inspirerande företagsbesök på Willys

I dag fick vi möjligheten att göra ett inspirerande och lärorikt besök på Willys i Härnösand, tillsammans men butikschef André Granlöf och kommunstyrelsens ordförande Andreas Sjölander.

Det var ett möte fyllt av insikter om hur företaget, som är en del av en koncern med över 250 butiker, arbetar för att vara Sveriges billigaste matvarukedja. Sedan öppningen 2013 har de gjort en imponerande resa.

André Granlöf och Andreas Sjölander.

André Granlöf och Andreas Sjölander.

Butiken har vuxit från 20 anställda till 47, och det märks att personalen spelar en central roll i att bygga en stark företagskultur. Med gemensamma rutiner, som att alla rensar frysen kl. 10 och att morgonmöten hålls varje dag för att gå igenom siffrorna, skapas en laganda som verkligen känns. “Det ska kännas bra i magen att jobba här,” uttryckte André – och det märks.

Willys i Härnösand går bättre än någonsin. Trots tuffa marginaler har de fördubblat sin omsättning och ser stora möjligheter tack vare sitt strategiska läge nära bland annat en kommande batterifabrik och camping.

Planerna för framtiden är också spännande – i januari startar en omfattande ombyggnad som sträcker sig över 25 veckor för att skapa en ännu bättre arbetsplats och en modernare butik, en del av konceptet Willys 5.0.

Hållbarhet är en viktig fråga för butiken. Med initiativ som svinnsmarta fruktlådor för 20 kronor och rabatterat kött nära utgångsdatum minskar man matsvinnet, samtidigt som det som inte säljs skänks vidare till kyrkan.

E-handeln, som minskade efter pandemin, tar fart under sommarmånaderna, då många besökare och sommarstugeägare från större städer fortsätter att handla online.

André berättade också om sin personliga resa – från Örnsköldsvik till Härnösand. “Det gjorde ont att lämna Ö-vik, men i dag har jag två barn, är aktiv i föreningslivet och uppskattar möjligheterna Härnösand erbjuder. Här kan man fortfarande hitta ett hus till ett vettigt pris.”

Det är tydligt att Willys är en arbetsplats och butik som präglas av framåtanda, engagemang och en tydlig vilja att fortsätta utvecklas. Samtidigt finns det lokala önskemål – som ett extra övergångsställe på Gånsviksvägen för att underlätta för både kunder och personal.

Vi tackar Willys och André för en inspirerande dag och ser fram emot att följa deras fortsatta resa!

Klings kiosk

Klings kiosk - En hjärtvärmare i Härnösand

Idag besökte vi Klings Kiosk och träffade legenden Bosse Kling, som drivit sin charmiga kiosk sedan 1970.

Bosse är en sann Härnösandsprofil – han började jobba i kiosken efter skolan redan 1969 och har aldrig lämnat!

Vi pratade om företagsklimatet i Härnösand och hur viktigt det är med stöd och initiativ för att stärka de små, lokala företagen.

Med ett skratt berättar han att datoriseringen varit det största utmaningen, men ungdomarna från skolan håller honom ung och pigg. “Det här är mitt liv!” säger Bosse och erkänner att tanken på att sluta är svår – både för honom och för alla trogna kunder.

Bosse Kling.

Bosse Kling.

På frågan om hur länge han ska jobba svarar han med glimten i ögat: “Så länge jag orkar!”
Tack Bosse för din energi och din oersättliga insats för Härnösand!

Saga Design

Saga Design – 30 år av stil och kreativitet

Vi besökte Bitte Selldén på Saga Design, som i hela 30 år har bidragit till att göra Härnösand vackrare.

Bitte Selldén började sin resa med att sälja kvalitetsbarnkläder, gick vidare till studentbokhandel, och idag erbjuder hon ett inspirerande utbud av blommor och inredningsdetaljer. Hennes blomsterdisk är en liten oas, och känslan för stil märks i allt hon gör – säljandet är verkligen en självklarhet för henne!

I samband med sitt 30-årsjubileum firade Bitte med sin kundklubb, och vi passade på att uppvakta henne och prata om vikten av ett bra företagsklimat.

Andreas Sjölander, Bitte Selldén och Petra Forsström.

Andreas Sjölander, Bitte Selldén och Petra Forsström.

Småföretagare som Bitte bidrar till både service och trivsel i Härnösand, och vi önskar henne fortsatt framgång. Tack för allt du gör, Bitte – Härnösand är stolt över dig!

Evojt

Jag vågade tag steget till eget igen

Evojt, med Kjell-Ove Persson vid rodret, är ett lysande exempel på vad som kan hända när man vågar följa sina drömmar. Efter att ha startat företaget redan 2017 tog Kjell-Ove det stora klivet till att bli egen företagare 2023 – ett beslut som präglats av både utmaningar och framgångar.

Dock har Kjell-Ove varit egen företagare tidigare med bageri. Nu ska han köra på i två år till sedan ska han utvärdera och se om han ska fortsätta.

Kjell-Ove Persson.

“Jag kände att jag måste våga!” berättar Kjell-Ove. Nu driver han en verksamhet som erbjuder allt från ekonomitjänster till fastighetsskötsel, och jobben varierar från vecka till vecka. Med några stabila grunduppdrag och möjlighet att anlita underentreprenörer vid behov har han hittat en balans som fungerar. Friheten och variationen i arbetet är det bästa med livet som egen företagare.

“Mina dagar är aldrig den andra lik. Jag gillar variation och utmaningar – monotona arbeten är inte min grej.”

Trots att byggbranschen haft en nedgång och vissa stunder kan präglas av negativitet, är Kjell-Ove positiv till Härnösands näringsliv. “Vi har ett bra näringslivsklimat, men det handlar mycket om attityden till varandra. Som företagare vet man att det inte alltid går uppåt – det är en del av resan.”

Han ser också stora möjligheter för regionen. Med Härnösands strategiska läge – nära hamn, tåg och flyg – tror han på att locka fler mindre företag och tillverkande industri. De mindre företagen, menar han, är ofta mer lojala och viktiga för ett långsiktigt näringsliv.

Efter tio år i Umeå har Kjell-Ove sedan 2007 varit tillbaka i sin hemstad, Härnösand, och han trivs som fisken i vattnet. “Det är en liten stad där man känner mycket folk och det är nära till allt. Här kanske man inte ens behöver bil!” 🚶‍♂️

Han ser sig själv som en ambassadör för Härnösand och vill bidra till en positiv utveckling. “Vi måste hjälpas åt och skapa ett bättre klimat – det gör hela skillnaden!”

Med sin drivkraft och positiva inställning är Kjell-Ove ett föredöme för både nya och etablerade företagare i Härnösand. Vi önskar honom fortsatt framgång och ser fram emot att följa hans resa framöver!

Westlings Mattor och kakel

En stark lokal aktör med framtidstro

Sedan 2003 har Tonny Westling drivit Westlings Mattor och Kakel, ett företag som idag har 8 anställda samt en praktikant från “Kom Ut” – ett initiativ som hjälper personer långt från arbetsmarknaden att komma tillbaka på arbetsmarknaden. Företaget erbjuder mattor, kakel och målning, och verksamheten går stabilt.

“Vi har jobb och många uppdrag, både för olika kedjor och här i regionen. Det går bra!” säger Ulrika Tjernström och lyfter fram deras starka och sammansvetsade personalgrupp som en av företagets största framgångar.

Westlings Mattor och Kakel.

Westlings Mattor och Kakel.

“Vi har alltid haft en bra grupp. Det är viktigt att kunna hjälpa varandra och skapa en positiv arbetsmiljö.”

Samtidigt möter företaget, liksom många andra, en rad utmaningar. “Byggsektorn måste komma igång – just nu är det många som drar sig för att göra investeringar, trots räntesänkningen. Tyvärr är det också många som tvingas gå hem från sina jobb.”

När det gäller näringslivsklimatet i kommunen är dialog och kommunikation viktiga faktorer. “Det är lätt att klaga, men vi behöver våga prata gott om varandra och vara obekväma när det behövs. Kommunen har blivit bättre på att lyssna, och politiken måste hålla ihop i de viktiga frågorna.”

Tonny och Ulrika har en stark framtidstro och tror på Härnösand som en attraktiv plats för både klimatflyktingar och trängselflyktingar som söker en bättre livsmiljö. De ser också en positiv utveckling framöver för sitt företag. “Vi fortsätter att jobba på och tror att vi kommer att se bättre resultat framöver.”

Som företagsförebild nämner Tonny Pelle Hedström, som han tycker är ett föredöme när det gäller att bygga långsiktiga relationer. “Man lär sig mycket längs vägen som företagare – vi har byggt vår erfarenhet sedan 2003, och det ger oss en stark grund att stå på.”

Vi tackar Westlings Mattor och Kakel för ett inspirerande besök och önskar dem fortsatt framgång i deras viktiga arbete för regionen!

Stora Coop

Stora Coop - En stabil förening med framtidstro

Tack vare butikschef Frida Kempe och hennes engagerade team är Stora Coop Härnösand en framgångssaga med stark lokal förankring.

Frida, som varit butikschef sedan 2020, är härnösandsbo i grunden och har arbetat inom Coop sedan hon var 19 år gammal. Med Coop i blodet och en vilja att utveckla verksamheten, är hon en viktig del av butikens framgång.

“Vi är cirka 60 anställda och för oss handlar det om inställning när vi rekryterar.

Stora Coop.

Stora Coop.

Det finns stora möjligheter att utvecklas i företaget, och vi samarbetar även med skolor – vi har praktikanter och elever från handelsprogrammet som delar sin tid mellan skola och praktik.”

Stora Coop Härnösand går stabilt framåt, med ett växande kundantal och framgångsrika turistsäsonger. “Vi märker att fler turister kommer redan i slutet av april. Juni och juli är starka månader, men december är allra bäst!” säger Frida. Samtidigt är stigande kostnader en utmaning, liksom att hitta rätt personal – men med rätt inställning går det att lösa.

Coop arbetar också aktivt för att stärka lokala samarbeten. “Vi har redan produkter från Gånsviks Choklad och Lockeby Bryggeri i vårt sortiment, och vi supportar gärna fler lokala producenter.”

Frida ser sig själv som en ambassadör för Härnösand. “Jag kan inte tänka mig att bo någon annanstans. Allt är nära här, även om jag tycker om att resa.”

En viktig fråga för Coop är säkerheten i området kring Ankaret och Resecentrum. “Vi jobbar för att få en lösning med väktare som kan vara tillgängliga vid behov. Det är en viktig fråga för oss.”

Samarbetet med kommunen fungerar bra, inte minst när det gäller brottsförebyggande åtgärder. Genom möten med Brottsförebyggande rådet och informationsinsatser om snatteri har Coop tillsammans med kommunen tagit viktiga steg för ökad trygghet.

Med ett tydligt engagemang för både kunder och lokalsamhälle är Stora Coop Härnösand en stabil aktör som fortsätter att växa och bidra till stadens utveckling!

WSP

WSP växer och satsar i Härnösand

Ett stort tack till WSP för ett trevligt besök! Våren 2024 flyttade företaget in i sina nya, moderna lokaler på Storgatan 30 – en tydlig satsning på att växa och bli ännu starkare lokalt.

WSP är ett multinationellt företag med 73 000 anställda över hela världen, men här i Härnösand finns ett team på 14 personer med spetskompetens inom byggkonstruktion, väg & anläggning samt energi & industri.

Johan Berg, Daniel Bylund, Sinisa Topic och Anders Månsson.

Deras ambition att växa och stärka sin närvaro i regionen är glädjande för både näringslivet och Härnösands utveckling.

På bilden ser vi från vänster: Johan Berg, Daniel Bylund, Sinisa Topic och Anders Månsson – en del av det engagerade teamet som driver WSP:s framgångar i Härnösand.

Vi önskar WSP fortsatt framgång och ser fram emot att följa deras resa!