Handlingsplan särskild begåvning
Alla människor föds med olika förutsättningar och tillgångar för att utvecklas och lära. För vissa barn, med en stark inlärningslust och hög kognitiv förmåga, kan undervisningen i förskolan och skolan ibland vara otillräcklig för att stimulera och främja deras kunskapsutveckling. Deras behov av utmaningar och stöd, ryms inte alltid inom den ordinarie undervisningens ramar eller det utbildningssystem som finns. När dessa elever uppmärksammas betraktas de ofta som resursstarka, vilket leder till att de ofta förväntas driva sin egen utveckling framåt under större delen av skoltiden (Liljedal, 2018).
I Skollagen, 3 kap. 2 § (SFS 2010:800) slås fast att:
Elever som lätt uppfyller de betygskriterier eller kriterier för bedömning av kunskaper som minst ska uppfyllas ska ges ledning och stimulans för att kunna nå längre i sin kunskapsutveckling.
Skolinspektionen (2022) belyser att det finns behov av att skolor utvecklar undervisningen för att bättre kunna möta elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling. Vidare lyfter Skolinspektionen vikten av tidiga insatser med att främja särskilt begåvade elevers lust att lära, för att undvika skolmisslyckanden. Idag uppmärksammas elever som lätt når målen inte i tillräcklig omfattning, då skolor har tydligare rutiner för att uppmärksamma elever som har svårigheter att nå målen.

På skolnivå saknas ofta gemensamma strategier för att identifiera elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling och att utveckla undervisningen för dessa elever. Skolinspektionen (2022) lyfter vikten av ett gemensamt arbete; att personalen tillsammans funderar över hur de på bästa sätt kan identifiera och synliggöra dessa barn och elever, samt utvecklar rutiner för kartläggning och analys, för att kunna erbjuda elever träffsäkra insatser.
Härnösands kommun vill med denna handlingsplan vara med och bidra till en ökad kunskap om hur undervisning, genom samverkan, kan utvecklas för att bättre tillgodose behov hos särskilt begåvade barn och elever. Handlingsplanen riktar sig till all personal, från förskola till gymnasium, för att skapa en röd tråd och öka graden av tidiga insatser.
I handlingsplanen ges vägledning för förskolors och skolors arbete med att möta behov hos barn och elever med särskild begåvning. De verksamheter som omfattas av planen är förskolor, grundskolor och gymnasieskolan i Härnösands kommun.
I de allmänna delarna i handlingsplanen har vi valt att använda begreppet elever även för barn i förskolan.
Syfte
Handlingsplanens syfte är att ge vägledning till Härnösands kommuns förskole- och skolverksamheter, gällande identifiering, kartläggning, undervisning och utveckling för elever med särskild begåvning.
Dela sidan
