Referenser

Brainchild (2016). https://brainchild2016.wordpress.com/2016/03/25/forelasare-maria-bivesjo/ Länk till annan webbplats.

Davis, J. L. (2014). Families and Gifted Learners: Developing Talent and Advocating for their Own. I Advances in Special Education (Vol. 26, s. 223–237). Emerald Group Publishing Limited. https://doi.org/10.1108/S0270-4013(2014)0000026011 Länk till annan webbplats.

Ekesryd Nordström, M. (2024). Särskild begåvning i en förskola och skola för alla. Föreläsning 22 februari 2024, Vetenskapslunch Umeå universitet.

Kreger Silverman, L. (2016). Särskilt begåvade barn. Natur & Kultur.

Lie, B. (2017). Särbegåvade barn – i förskoleålder. Studentlitteratur.

Liljedahl, M (2017). Särskilt begåvade elever –pedagogens utmaning och möjlighet. Gothia Kompetens.

Liljedahl, M. (2018). Särskilt begåvade barn - förskolans utmaning och möjlighet. Gothia Kompetens.

Liljedahl, M. (2022). Pedagogiskt ABC för särskilt begåvade elever. Gothia Kompetens.

Persson, R. S. (1997). Annorlunda land - Särbegåvningens psykologi. Almqvist & Wiksell.

Persson, R. S. (2010). Experiences of intellectually gifted students in an egalitarian and inclusive educational system: A survey study. Journal for the Education of the Gifted, 33(4), s. 536-569.

Renzulli, J. S. (2005). The three-ring conception of giftedness: a developmental model for promoting creative productivity. I R.J. Sternberg & J.E. Davidson (red.), Conceptions of giftedness, s. 246-279. Cambridge University Press.

SFS 2010:800 Skollag. Stockholm: Utbildningsdepartementet.

Sims, C. (2021). Särskild begåvning i praktik och forskning. Studentlitteratur.

Skolinspektionen. (2022). Stimulerande undervisning för elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling. Stockholm. Nedladdad från: https://www.skolinspektionen.se/globalassets/02-beslut-rapporter-stat/granskningsrapporter/tkg/2022/stimulerande-undervisning/stimulerande-undervisning-slutrapport.pdf Länk till annan webbplats.

Skolverket (2024). Läroplan för förskolan (Lpfö18). https://www.skolverket.se/undervisning/forskolan/laroplan-for-forskolan Länk till annan webbplats.

Skolverket (2024). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr22). https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan/laroplan-lgr22-for-grundskolan-samt-for-forskoleklassen-och-fritidshemmet Länk till annan webbplats.

Skolverket (2024). Gymnasieskolan (Gy11). https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/laroplan-gy11-for-gymnasieskolan Länk till annan webbplats.

Skolverket. (2024). https://www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i-arbetet/sarskilt-begavade-elever Länk till annan webbplats.

Tomlinson, C. A. (2016). The differentiated classroom: Responding to the needs of all learners. Pearson Education.