Bilagor

Bilaga 1

Bilaga 1: Särskild begåvning som ett klusterbegrepp.

Bilaga 2

Inspiration för arbetet med att differentiera undervisningen (Sims, 2021).

Frågor och uppgifter som uppmuntrar elever att analysera kan inledas med:

  • Undersök hur …förhåller sig till varandra
  • Förklara vad som menas med…
  • Rangordna…
  • Sök efter likheter och skillnader mellan…
  • Relatera…till…
  • På hur många olika sätt…

Frågor och uppgifter som uppmuntrar elever att utvärdera kan inledas med:

  • Vilka är fördelarna och nackdelarna med…
  • Vilket blir resultatet under förutsättning att…
  • Övertyga…
  • Jämför… med…
  • Utveckla kriterier för…

Frågor och uppgifter som uppmuntrar elever att skapa kan inledas med:

  • Skriv en/ett…
  • Organisera en…
  • Utveckla en/ett…
  • Designa…
  • Gör en plan för… (Ex med elev som gjorde en fullständig resplan för tågluff gnm Europa inkl. budget)
  • Gör en ovanlig…