Organisatoriska förutsättningar
Kompetensutveckling
Enligt Skolverket (2024) kan kompetensutvecklingen på skolor till en början handla om att skapa en ökad medvetenhet om elever med särskild begåvning och om hur skolan kan öka kunskapen om att identifiera elever och anpassa undervisningen för särskilt begåvade elever. Det handlar även om att skapa en attitydförändring för att komma bort från en vanlig missuppfattning om att särskilt begåvade elever klarar sig bra utan anpassningar. Skolverket (2024) menar att bemötande, bekräftelse och stöd från skolledare och all personal, samt en undervisning anpassad utifrån elevers olika förutsättningar och behov, är oerhört viktiga och att all personal därför behöver kompetensutveckling om särskilt begåvade barn och elever.
Samverkan – ett stöd för att identifiera barn och elever med särskild begåvning
Var uppmärksam på, dra nytta av och gå vidare med information som ges om elev vid:
- Samtal med elev
- Samtal med vårdnadshavare
- Iakttagelser av personal
- Övergångar
- Vid återgivning efter psykologutredning (BUP, HAB, skolpsykolog), t.ex. när en elevs WISC-profil visar på mycket starka resultat inom vissa indexområden, t.ex. Fluid eller Visuospatial förmåga. Arbeta vidare med kunskapskartläggning och planering av vilka insatser eleven är i behov av.
- Screening/kartläggning

Samverkan – ett stöd för att möta barns och elevers behov
- BHT/EHT - Införliva särskild begåvning som ett stödbehov bland andra i elevhälsoarbetet.
- I arbetslag/ämneslag/EHM: Sträva efter att särskild begåvning är ett stående inslag i agendan. Diskutera och utveckla kunskaper om särskild begåvning genom att låta samtalet utgå från t.ex. följande frågeställningar:
- Vet vi vilka elever som har särskild begåvning? Hur?
- Vilka rutiner har vi använt för att kunna uppmärksamma och möta särskilt begåvade elever?
- I vilka klasser finns eleverna?
- Hur kan vi samarbeta om undervisningen för dem?
- Hur behöver vi utveckla undervisningen för att tillgodose varje elevs utveckling?
- Hur kan vi organisera för att dessa elever får träffas och arbeta med utmaningar, berikning tillsammans?
- Hur kan uppgifter utformas för att bli berikande?
- Arbetslag/ämneslag kan hjälpas åt att ämnesvis skapa en bank med utmanande frågor/uppgifter (Sims, 2021).
- Utse en kontaktperson för särskild begåvning per skolenhet.
- Samverkan inom och mellan skolor genom arbete med berikningsgrupper.
- Samverkan mellan skolor och över stadiegränser. T.ex. möjliggöra för en lärare i åk 4-6 att samarbeta med en lärare på högstadiet/gymnasiet eller lärare i åk 7-9 att samarbeta med en lärare på gymnasiet/spetsutbildningen.
Dela sidan
