Mellroth (2024) rekommenderar att genomföra kartläggningen med befintlig rutin för pedagogisk kartläggning som utgångspunkt. Kunskapskartläggningen behöver vara kvalitativ, objektiv och fånga barnets hela skolsituation, undersöka elevens kunskaps- och förståelsenivåer, samt förmåga att se samband och dra slutsatser
(Liljedahl 2017). Vidare beskriver Liljedahl (2017) och Mellroth (2024) vikten av att leta efter elevens absoluta kunskapstak, samt ringa in spetsområden, dolda förmågor, behov och intresseområden. Be om att få titta på alster/konstruktioner eleven gjort hemma och ta i samtal med vårdnadshavarna reda på vad de tänker om elevens kunskapsnivå. Efter analys av kartläggningens resultat tas beslut om insatser, planering av undervisning, inkluderat acceleration och berikning (Sims, 2021; Liljedahl, 2017; Mellroth, 2024). Resultatet av kartläggningen ska återkopplas till eleven, vårdnadshavarna och undervisande personal runt eleven. Målet är att ge möjligheter för eleven att öka sina prestationer utifrån sina förutsättningar (Mellroth, 2024).
Kartläggaren behöver ha förståelse för att “taket” kan variera beroende på ämne samt att även kunskapsluckor kan hittas. Liljedahl (2017) menar att kunskapsluckor lätt kan överbryggas av en särskilt begåvad elev om denne blir motiverad att göra det och därför bör det inte läggas för stor vikt vid kunskapsluckor.
Liljedahl (2017) rekommenderar att eleven ges obegränsad tid då särskilt begåvade oftast vill ha god tid på sig att tänka, samt att låta eleven redogöra för sina svar då “taket kan ligga bortom det skrivna. Det händer även att särskilt begåvade kan krångla till det och svara fel, då de inte tror att en fråga kan vara så enkel.
Kartläggarens kompetens och förmåga att föra samtal med eleven, vårdnadshavare och andra lärare är viktigast. Själva kartläggningsmaterialet är därför underordnat, men en utgångspunkt kan vara att välja bland äldre nationella prov, Skolverkets kartläggningsmaterial och andra tillgängliga kartläggningsmaterial (Liljedahl, 2017; Sims, 2021). Ytterligare en utgångspunkt är att prova med tre årskurser högre i de ämnen där eleven uppfattas ha mycket goda kunskaper. Men var flexibel och fundera över vad som är lämplig nivå per ämne (Mellroth, 2024). Frågor att besvara vid val av kartläggningsmaterial är enligt Liljedahl (2017): Kräver det förförståelse? Kräver det förmågor eleven inte behärskar, t.ex. skriva för hand? Vad mäter det och har det ett tak? Hur kan kartläggningen genomföras utan att eleven upplever stress och oro?