Begreppet särskild begåvning

Enligt Skolverket (2024) är cirka 5 procent av eleverna i svenska skolor särskilt begåvade. Dessa elever behöver andra utmaningar än sina jämnåriga klasskamrater. Förändringar i skollagen (2010) förtydligar att elever som lätt når de kunskapskrav som minst ska uppnås ska ges ledning och stimulans för att kunna nå längre i sin kunskapsutveckling.

Ett barn med särskild begåvning har ofta en hög inlärningshastighet och lär sig ofta på djupet. Ett särskilt begåvat barn har ofta begåvningsområden som inte alltid blir synliga i förskolan eller i skolan. Särskild begåvning skiljer sig åt mellan olika barn och tar sig olika uttryck (Kreger Silverman, 2016).

Det finns olika modeller som används för att beskriva vad särskild begåvning är. En av de allra vanligaste är Renzullis (2005) treringsmodell. I den modellen utgår Renzulli ifrån begreppet särskilt begåvat beteende och menar att det uppstår genom en interaktion mellan tre grundläggande delar av mänskliga förmågor: övergenomsnittliga allmänna och/eller specifika förmågor, hög uthållighet i form av motivation samt hög kreativitet. Detta visualiseras i figur 1. Renzulli’s three-ring model.

Figur 1. Renzulli’s three-ring model.

I den här handlingsplanen har vi valt att definiera särskild begåvning på följande sätt:

Särskilt begåvad ”är en elev som har en hög begåvning, vilket innebär att eleven lär sig snabbare och mer på djupet. Eleven drivs också av kunskapstörst, oavsett vad skolan ser. Elevens kognition är mer abstrakt och komplex, varför eleven behöver en anpassad undervisning. Ofta har en särbegåvad elev spetstalanger och begåvningsområden som är utmärkande, men som kanske inte alltid syns i klassrummet” (Liljedahl, 2017, s.13-14).

Särskilt begåvade elever kan också vara högpresterande och högpresterande elever kan vara särskilt begåvade, men det vanligaste är att särskilt begåvade elever inte är högpresterande. I tabell 1 ges exempel på skillnader mellan särskilt begåvade elever respektive högpresterande elever, såsom det framställs av Kreger Silverman (2016).

Tabell 1. Exempel på skillnader mellan särskilt begåvade elever respektive högpresterande elever

Särskilt begåvade och högpresterande barn och elever

Särskilt begåvade barn/elever

Högpresterande barn/elever

Ställer frågor

Kan svaret

Är nyfikna

Är intresserade

Har tokiga idéer

Har goda idéer

Sysselsätter sig med andra saker men klarar sig ändå

Arbetar hårt

Diskuterar frågor och utvecklar

Besvarar frågor

Visar starka åsikter och synpunkter

Lyssnar med intresse

Kan redan

Lär sig snabbt

Föredrar vuxnas sällskap

Trivs med jämnåriga kamrater

Skapar nytt

Kopierar

Tycker om att lära

Tycker om skolan

Bearbetar information

Tar emot information

Njuter av komplexitet

Föredrar steg-för-steg-progression

Är ofta mycket självkritiska

Är nöjda med sitt lärande

Tänker abstrakt

Förstår idéer