Handlingsplan – en sammanfattning
Det är inte möjligt att ange, i olika steg, hur undervisning och lärande för särskilt begåvade elever ska utformas. Det handlar istället om att inhämta kunskaper, kartlägga, samverka, samtala med elev och vårdnadshavare för att på så sätt samla så mycket information som möjligt. Därigenom skapas nödvändiga underlag för beslut om en handlingsplan för den enskilda eleven.
Gynnsamma insatser som främjar utveckling och lärande för särskilt begåvade elever sammanfattas på följande sätt av Kreger Silverman (2016) och Skolverket (2024):
- Kartläggning
- Identifiera behov av särskilt stöd
- Upprätta en individuell undervisningsplan (IUP)
- Se över tillgången till mer avancerade resurser såsom coach och nätverk
- Differentiera undervisningen i klassen genom att ge den särskilt begåvade eleven möjlighet att fördjupa sig inom ett ämne (berikning)
- Differentiera undervisningen i klassen genom att möjliggöra variation i arbetssätt och tempo (variation och acceleration)
- Skapa möjligheter för eleven att lära i sin egen takt
- Erbjud ett mer komprimerat undervisningsmaterial
- Erbjud uppgifter på högre abstraktionsnivå
- Möjliggör självständigt arbete
- Ge mindre tid för grunderna i ett ämne, om dessa redan är befästa, och mer tid till fördjupning
- Möjliggör ett fråge- och problembaserat lärande
- Öka samverkan mellan lärare, BHT/EHT och vårdnadshavare, vid behov kan även andra samverkansparter som exempelvis studie- och yrkesvägledare involveras
Dela sidan
