Publicerad

Eco-betong minskar utsläppen av koldioxid vid Nybrobygget

en person med arbetskläder och hjälm på en arbetsplats

– Betong är ett fantastiskt byggmaterial, men klimatbelastningen är en utmaning, säger Rasmus Forsman på Swerock.

Det behövs ungefär 4 000 ton betong till bygget av Nybron. Genom att använda så kallad eco-betong minskar klimatbelastningen med upp till 30 procent jämfört med traditionell betong.

Att tillverka betong är en process som släpper ut mycket koldioxid.

– Betong är ett fantastiskt byggmaterial, men klimatbelastningen är en utmaning. Men det har hänt jättemycket på det området den senaste tiden och utvecklingen går snabbt, säger Rasmus Forsman, platschef på Swerock, som ska leverera betongen till Nybrobygget.

Det som har hänt är att den cement som används numera blandas ut med annat material. Först användes så kallad flygaska, som fångas in från kolkraftverk. Men det är en bristvara och Sweroc använder nu slagg från ståltillverkning.

­– Det minskar inte bara koldioxidutsläppen utan ger också en tätare betong med bättre beständighet.

20-30 procents minskning

Blandningen kan minska utsläppen av koldioxid med upp till 50 procent.

– Hur stor effekten blir beror på de yttre förhållandena. Nybron ligger i en utsatt miljö och här räknar vi med 20-30 procents reduktion av koldioxidutsläppen.

– Vi har höga krav på hållbarhet i det här projektet och det här är en av de saker som är väldigt viktiga för att nå det målet, säger Thomas Jenssen, chef för samhällsförvaltningen.

På längre sikt försöker branschen hitta lösningar för att kunna fånga in koldioxid under tillverkningen och då skulle betong till och med kunna bli positivt för klimatet.

– Färdig betong binder koldioxid under hela sin livstid. Kan vi få ner utsläppen under tillverkningen tillräckligt mycket så kan betongen på lång sikt totalt bidra positivt, säger Rasmus Forsman.

en grupp män står i en ring på en kaj

Rasmus Forsman berättade om eco-betongen på en läktarträff.