Klagomål och synpunkter på hälso- och sjukvården
Hälso- och sjukvården arbetar aktivt med att förebygga vårdskador. Klagomål och synpunkter från patienter och närstående är en viktig del i detta arbete.
Klagomål synpunkter kan vara allt från irriterande småstrul till allvarliga negativa händelser men också glädjefyllda upplevelser i kontakten med kommunens hälso- och sjukvård. För att förhindra misstag i vården arbetar hälso- och sjukvården aktivt med att förebygga vårdskador.
I det förebyggande arbetet är dina erfarenheter viktiga för oss, både ris och ros. Därför uppmuntrar vi dig till att lämna in synpunkter och klagomål.
Var kan jag som patient eller anhörig vända mig?
Vård- och omsorg bygger på ett respektfullt och ömsesidigt förtroende. Försök alltid först att prata med berörd personal om du känner dig illa hanterad. Det kan finnas enkla förklaringar till det inträffade.
Du kan även vända dig till ansvarig enhetschef eller sjuksköterska. Det är oftast verksamheten som bäst kan förklara vad som hänt och vidta åtgärder för att det inte ska hända igen. Du kan vara anonym om du vill, men tänk då på att du inte kan få något svar.
Utöver kontakt med personal, chef eller sjuksköterska finns det andra sätt att framföra synpunkter och klagomål på. Se mer information i nedanstående boxar.
Dela sidan