Den som planerar att vidta en åtgärd som förutsätter att en detaljplan upprättas, ändras eller upphävs har rätt att få veta om kommunen har för avsikt att påbörja ett sådant planarbete. En sådan begäran kallas för planbesked och den ska vara skriftlig. Ett planbesked är ett kommunalt beslut som inte är bindande och inte kan överklagas.
Hur gör man?
Beskriv så detaljerat som möjligt vad åtgärden avser. Vad planeras, vad ska området användas till och i vilken omfattning? Bifoga en karta som visar vilket område som berörs. Gäller åtgärden ett byggnadsverk ska ansökan innehålla en beskrivning av karaktären och den ungefärliga omfattningen. Det kan exempelvis vara husens högsta våningsantal, uppskattat antal lägenheter eller utformningen i stort, till exempel om byggnaderna ska vara friliggande eller sammanbyggda.
Kommunen är skyldig att besluta om planbesked senast inom fyra månader från den dag då en komplett begäran kommit in. Kommunen och den som gjort begäran kan dock komma överens om en annan tid, både kortare och längre.
Om ett positivt planbesked ges påbörjas sedan arbetet med att ta fram ny detaljplan. Observera att ett positivt besked inte är en garanti för att detaljplanen kan antas. Utan det innebär att kommunen har för avsikt att inleda ett planarbete. Processen för att ta fram en ny detaljplan är ett omfattande arbete som i många fall tar cirka två år.
Kostnaden på planbesked beror på detaljplanens omfattning och är en separat avgift utöver kostnaden för kommunens handläggning för framtagande av detaljplaner. Kostnad för hela detaljplanen tas fram efter ett positivt planbesked har givits och regleras i ett planavtal, se mer under rubriken "Detaljplanen steg för steg".
Vid ett negativt planbesked reduceras avgiften med 50 % utifrån kategoriseringen liten, mellan eller stor plan. Om planansökan dras tillbaka av sökanden innan beslut har fattats debiteras sökanden på nedlagd tid enligt gällande timtaxa