Lägenhetsregistret är ett nationellt register över Sveriges alla bostadslägenheter och innehåller grundläggande information om alla bostäder.
När det finns flera lägenheter på samma adress ska varje lägenhet få ett lägenhetsnummer som visar var i byggnaden som bostaden finns.
Fastighetsägarens ansvar
Fastighetsägaren ska vända sig till kommunen för att lämna uppgifter om ändringar eller kompletteringar i lägenhetsnumreringen.
Den information som behövs är lägenhetsnummer, boarea, antal rum, kökstyp, lägenhetskategori samt om det är gemensamt kök
Du som fastighetsägare är skyldig att informera hyresgästerna om deras lägenhetsnummer, samt anslå numreringen på en väl synlig plats i byggnaden.
Kommunens ansvar
Kommunen uppdaterar registret genom att göra ändringar och kompletteringar, besluta om lägenhetsnummer samt tillhandahålla nya adresser om så behövs.
Skatteverkets ansvar
Skatteverket ansvarar för att folkbokföra alla på lägenhet.
Det nationella lägenhetsregistret ska inte förväxlas med bostadsrättsföreningarnas lägenhetsförteckning, som ofta också kallas för lägenhetsregister.
Läs mer om lägenhetsregistret hos Lantmäteriet Länk till annan webbplats.
Läs mer om folkbokföring hos Skatteverket Länk till annan webbplats.