SIP - samordnad individuell plan

Du som har behov av stöd från flera olika myndigheter kan behöva samordning av insatserna (stödet). Detta kallas SIP, samordnad individuell plan, och är en metod som används vid behov av samordning för att bidra till ett helhetsperspektiv, delaktighet och avlastning för dig.

Mötet fungerar som en slags checklista som visar vilken uppgift och ansvar varje deltagare på mötet har. Du kan se vilka innehållsdelar ni kommer att ta upp på mötet och ungefär hur stor del av mötet som ägnas åt just den punkten. Mest tid ska handla om din situation och dina behov. Ni ska komma överens om vad som ska göras och vem som ansvarar för vad. Detta ska skrivas ner i en samordnad plan (SIP). Alla som deltar i mötet får ta del av planen.

Innan mötet genomförs ska du ha godkänt att alla som deltar får dela
information om din situation.

Läs mer om SIP - Uppdrag Psykisk hälsa Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.