- Startsida
- Bygga, bo, trafik & miljö
- Bygga, riva eller ändra
- Bygglov och anmälan
- Ändrad användning av byggnad
Ändrad användning av byggnad
Här får du information om vad som gäller när du vill ändra användningen av en byggnad, till exempel använda ett bostadshus till kontor, restaurang eller något annat eller inreda en bostad i en kontorsbyggnad eller liknande. Längst ner finns en länk där du kan göra en ansökan.
Förbättring av e-tjänster
På grund av ett förbättringsarbete kommer tyvärr e-tjänsterna för bygglov att försvinna under en period. Vi utvecklar nya och bättre e-tjänster, men tills vidare hänvisar vi till våra blanketter. OBS att blanketterna går att fylla i och skicka in digitalt.
Behöver jag bygglov?
Ja, du behöver bygglov:
- Om ändringen innebär att byggnaden används till något väsentligen annat ändamål.
- Om ändringen är en ombyggnad.
Undantag
Det finns flera situationer där ändringen inte kräver bygglov, till exempel om du ändrar ett fritidshus till ett bostadshus. I det fallet måste du själv se till att energikrav och tillgänglighetskrav uppfylls.
Är du osäker på vad som gäller för din planerade ändring, ta kontakt med oss på bygglov för mer information.
Viktigt att veta innan du bygger
- Detaljplan. Det första du behöver göra är att ta reda på om din fastighet omfattas av en detaljplan och vad den i så fall säger. Detaljplanen styr bland annat hur stort du får bygga, användningen av byggnaden, byggnadshöjd, antal våningar och ofta avstånd till tomtgränser.
Gå in på vår bygg- och exploateringskarta Länk till annan webbplats.. Fyll i din adress i sökrutan längst upp och klicka i ”Detaljplaner” i menyn till höger. Klicka sedan på din fastighet i kartan så kan du läsa vad som gäller.
Vill du ha detaljplanen mailad till dig, kontakta planarenden@harnosand.se - Nybyggnadskarta. När du ska bygga ett nytt bostadshus behöver du en nybyggnadskarta. Tänk på att det behöver vara barmark för att ta fram en sådan så se till att beställa i god tid.
Läs mer och beställ nybyggnadskarta - Strandskydd. Ligger ditt tänkta bygge i närheten av hav, sjöar, åar, bäckar och liknande vattendrag måste du ansöka om strandskyddsdispens.
Läs mer om strandskydd i Härnösand Länk till annan webbplats.
Läs mer om strandskyddsdispens på Länsstyrelsens hemsida Länk till annan webbplats. - Enskilt avlopp. Ligger ditt tänkta bygge i ett område utan kommunalt vatten och avlopp behöver du tillstånd för att anlägga ett enskilt avlopp.
Läs mer och sök tillstånd för enskilt avlopp - Andra tillstånd. I vissa fall kan andra tillstånd krävas, till exempel tillstånd för anslutning till allmän väg och/eller anmälan om borrning för bergvärme.
Hur ser processen ut för mitt ärende?
Så här ser processen ut för ditt ärende när du har lämnat in en komplett ansökan.
Vilka handlingar behöver jag skicka in?
När du ansöker om bygglov behöver du skicka in flera olika dokument. Använd helvitt papper (ej rutat) till dina ritningar. Ritningarna ska vara skalenliga och fackmannamässigt utförda.
OBS. Tänk på att din ansökan ska vara komplett ifylld och underskriven.
De här ritningarna behöver du bifoga dina ansökan:
Situationsplan
Situationsplan i skala 1:500. Nybyggnadskartan använder du som ett underlag för att göra en situationsplan (tomtkarta) där du bland annat ska rita in var din byggnad ska placeras. På situationsplanen anger du huvudmått på byggnaden, mått till fastighetsgräns från byggnaden, var infart och parkering ska vara samt planerad färdig sockelhöjd/golvhöjd.
Läs mer om situationsplaner
Tryck på bilden för att förstora upp den
Fasadritningar
Fasadritningar i skala 1:100. Fasadritningarna ska redovisa samtliga fasader. Redovisa också befintlig markhöjd och eventuellt ny markhöjd invid byggnaden på dessa ritningar.
Läs mer om fasadritningar
Tryck på bilden för att förstora upp den
Planritning
Planritning i skala 1:100. På planritningen redovisar du planlösningen. I badrum och kök ska fast inredning redovisas. Placering av dörrar och fönster ska framgå liksom eventuella nivåskillnader. När det gäller åretruntboende ställs krav på tillgänglighet. Det innebär att huset måste utformas så att även någon som sitter i rullstol kan bo i huset. Exempelvis måste invändiga dörröppningar ha ett fritt passagemått på 80 cm, badrummet måste vara tillräckligt stort för att kunna svänga runt med en rullstol och nivåskillnader inom ett och samma plan ska undvikas. På fritidshus ställs inte dessa krav.
Läs mer om planritningar
Tryck på bilden för att förstora upp den
Sektionsritning
Sektionsritning i skala 1:100. Ange byggnadens grundläggningssätt, konstruktion samt rumshöjd.
Läs mer om sektionsritningar
Tryck på bilden för att förstora upp den
Behöver jag en kontrollansvarig?
Ja, du behöver en kontrollansvarig (KA) om åtgärden innebär någon form av byggnation, till exempel att planlösningen förändras eller någon annan byggteknisk förändring
Du fyller i kontrollansvarig på vår blankett och skickar den med din bygglovsansökan. Din KA hjälper dig bland annat att ta fram en lämplig kontrollplan, identifiera avfall och återanvändbara byggprodukter som bygg- och rivningsåtgärder kan ge upphov till.
Här kan du hitta certifierade kontrollansvariga
Vad är ett startbesked?
När ditt bygglov är beviljat och har vunnit laga kraft behöver du också ett startbesked innan du får börja bygga.
Vid enklare ärenden får du startbeskedet i samma beslut som bygglovet under förutsättning att du har skickat in handlingar för startbesked (se nedan). Du måste dock vänta minst fyra veckor innan du får börja bygga.
Vid större och mer komplicerade ärenden sker ett tekniskt samråd innan du får startbesked. Inför det tekniska samrådet behöver du ta fram ett antal handlingar. En del av dem kan du ofta få hjälp med av din husleverantör/entreprenör.
Det här behöver du ta fram:
- Konstruktionsbeskrivning – konstruktören bör i konstruktionsbeskrivningen skriva vilka de kritiska punkterna i konstruktionen är.
- Konstruktionsritningar- grundläggning/platta, lastnedräkning, bjälklag, väggar, tak, takstolar och balkar, takstolsplan.
- Geoteknisk undersökningsrapport
- Dagvattenhantering/dränering
- Fuktsäkerhetsprojektering
- Ventilationsritning
- VA-ritning (vatten och avlopp)
- Prestandadeklaration för eldstad och rökgaskanal (om det ska installeras)
- Brandskyddsbeskrivning
- Energiberäkning (gäller inte fritidshus)
- Färdigställandeskydd (gäller inte alla fritidshus)
- Förslag till kontrollplan
Vad är ett slutbesked?
När du byggt klart ditt hus behöver du ett slutbesked innan du kan flytta in och börja använda huset.
Innan du får ett slutbesked krävs ett slutsamråd. Oftast kallar din kontrollansvarige till ett sådant, alternativt kan du kontakta din handläggare för att boka tid för slutsamråd.
För att få ett slutbesked måste du skicka in följande handlingar och begära slutbesked:
- Signerad och underskriven kontrollplan
- Handlingar och dokumentation som framgår av startbesked och kontrollplan
Hur tar jag hand om bygg- och rivningsavfall?
Både företag och privatpersoner är skyldiga att sortera ut bygg- och rivningsavfall. Olika avfallsslag ska sorteras och förvaras åtskilda från varandra redan på byggplatsen. Därefter ska de lämnas till återbruk eller återvinning.
Läs mer sortering av bygg- och rivningsavfall (pdf) Länk till annan webbplats.
Hur lång tid tar det att få bygglov?
Från det att vi har fått in en komplett ansökan med alla handlingar som behövs ska du enligt lag få ett besked inom tio veckor. Håller vi inte det har du rätt att få nedsatt avgift för bygglovet. Vid mer komplicerade ärenden har vi rätt att förlänga tiden med som längst ytterligare tio veckor.
Varje ärende är unikt och saker som kan påverka hur lång tid det tar är till exempel hur komplicerat ditt ärende är eller om andra myndigheter och grannar behöver yttra sig. Under våren och försommaren är handläggningstiderna vanligtvis längre eftersom många söker bygglov inför sommaren.
Ett bra tips är att skicka in din ansökan i god tid före den tänkta byggstarten.
Andra kan överklaga ditt bygglov inom fyra veckor från det att du fått beslutet. Om ingen överklagar vinner bygglovet laga kraft.
Vad kostar bygglovet?
För en- och tvåbostadshus
Ändring, med tekniskt samråd | Avgift |
---|---|
Enligt gällande detaljplan | 19 600 kr |
Liten avvikelse från detaljplan | 25 900 kr |
Utanför planlagt område | 25 900 kr |
Ändring, utan tekniskt samråd | Avgift |
---|---|
Enligt gällande detaljplan | 7 700 kr |
Liten avvikelse från detaljplan | 11 200 kr |
Utanför planlagt område | 11 200 kr |
Planavgift kan tillkomma
För byggnader som inte är en- och tvåbostadshus
All övrig ändring, med tekniskt samråd | Avgift |
---|---|
Enligt gällande detaljplan | 50 400 kr |
Liten avvikelse från detaljplan | 57 400 kr |
Utanför planlagt område | 57 400 kr |
Planavgift kan tillkomma
Behöver du veta mer?
Behöver du veta mer?
Bli kontaktad av en bygglovshandläggare
Fyll i ett formulär där du kort beskriver ditt ärende så blir du kontaktad av en bygglovshandläggare.
Formulär för kontakt med bygglovshandläggare
Kontakta bygglovsavdelningen
Här får du svar på enklare frågor.
Telefon: 0611-34 81 71
Telefontid måndag, onsdag och fredag klockan 10.00-12.00
E-post: bygglov@harnosand.se
Boka tid med en bygglovshandläggare
Här kan du boka tid med en bygglovshandläggare. Du kan välja att få rådgivning via videolänk eller vanligt telefonsamtal.
Skicka in handlingar i ett pågående ärende
E-post: bygg@harnosand.se