Älandsbro förskola

Älandsbro förskola.

Vårt mål är att skapa en positiv och trivsam miljö där alla ska känna glädje, trygghet, delaktighet, lust och nyfikenhet att utforska och lära.

Älandsbro förskola ligger cirka en mil norr om Härnösand.
Förskolan ligger i nära anslutning till skolan och har nära till natur med äng, skog och vatten.

I verksamheten ger vi plats för barnens egna planer, fantasi och kreativitet i lek och lärande. I utomhusvistelsen ges möjlighet till lek och aktiviteter i planerad miljö och natur. Dagsrytmen och miljöerna är anpassad efter barnens ålder, utveckling och intressen.

Förskolan har ett konto på instagram där man kan se delar av verksamheten vårt användarnamn är alandsbroforskola.

Är ni nyfiken på vår verksamhet är ni välkomna att kontakta rektor.

Kontaktinformation till förskolan

Kreativiteten, Lekfullheten, Nyfikenheten
Telefon: 0611-34 89 15

Sinnligheten, Möjligheten
Telefon: 0611-34 89 45

Rektor
Jessica Hällberg
Telefon: 070-210 13 15
E-post: jessica.hallberg@harnosand.se

Besöksadress
Äland 109
871 71 Älandsbro

Avdelningar

Fördelning på avdelningar

Namn

Ålder

Nyfikenheten

1-2 år

Lekfullheten

1-2 år

Sinnligheten

3-4 år

Möjligheten

3-4 år

Kreativiteten

5 år

 

Våra lärmiljöer

Pedagoger från olika avdelningar arbetar för att de olika miljöerna ska vara stimulerande, utmanande och meningsfulla för alla barn på förskolan.

Våra olika miljöer förändras efter barnens behov och intressen för att skapa demokratiska mötesplatser. Vi arbetar och har fokus på tre olika mötesplatser lera, rita/måla och bygg/konstruktion.

På förskolan har vi en odlings plats där barnen är delaktiga vid odling och skörd.

Vår närmiljö nyttjas flitigt i undervisningen. Besök sker ofta i skogen och vid havet där olika former av undervisning äger rum, både planerad och spontan.

Förskolan har närhet till både skola, skridskobana och gymnastiksal. Det ger möjlighet att erbjuda barn att åka skridskor samt att ha gymnastik/rörelse.

Föräldrainflytande

Föräldrar är alltid hjärtligt välkomna att besöka sina barn under dagen, det meddelas i förväg till pedagogerna.

I samband med högtider har vi olika traditioner och hela förskolan träffas och firar tillsammans. Förskolan erbjuder vårfest/vernissage samt brev med information.

Vi har föräldraråd där vårdnadshavare aktivt kan bidra och påverka.

Hållbar utveckling

Förskolan strävar efter att ge barnen undervisning som är hållbar över tid. Vi arbetar för att skapa en positiv framtidstro med undervisning där hälsa och välbefinnande är grunden.

På avdelningarna källsorterar barnen tillsammans med pedagogerna. Förskolan ger barnen möjlighet att besöka miljöåtervinningen. Barnen får en ökad förståelse över hur man sorterar och vad som händer med skräpet. De lär sig att vi ska ta hand om varandra, naturen och vilka rättigheter och skyldigheter vi har.

Mer om vår verksamhet

Förskolans målsättning är att ge barnen hållbar kunskap för livet. Vi vill skapa en positiv och trivsam miljö där alla ska känna glädje, trygghet, delaktighet, lust och nyfikenhet att utforska och lära.
Förskolan arbetar tematiskt så att lärandet blir sammanhängande och mångsidigt.

Undervisningen utgår från barnens hundraspråklighet.

Motorisk rörelse

Förskolan har pedagoger som är utbildade inom motorisk rörelse och dess betydelse för inlärning och koncentrationen. Förskolan jobbar med pulshöjande pass samt olika former av motorisk träning både inne och ute för alla barnen.

Utomhusvistelse

På Älandsbro förskola värnar vi om utomhusvistelse varje dag. Barnen erbjuds både planerade aktiviteter och möjlighet till egen vald lek på vår gård. På gården kan barnen lägga grunden för utveckling, lärande och välbefinnande. Vi använder skogen samt havet som tillägg till vår utemiljö

Övriga roller

Ateljérista
Några veckor per termin arbetar en ateljérista med uppdrag att driva och utveckla den skapande verksamheten tillsammans med barn och pedagoger. Vi vill erbjuda alla barn möjlighet att på ett lustfyllt sätt möta skapande aktiviteter på många olika sätt.

Processledare
På förskolan finns en processledare som arbetar för att utveckla verksamheten och att skapa ett kollegialt lärande hos pedagogerna, så att förskolan utvecklas med stöd av forskning och beprövad erfarenhet.