Häggdångers förskola

Häggdångers förskola har funnits i drygt 100 år och ligger cirka en mil söder om Härnösand. Vi har en stor gård att röra oss på med mycket kuperad terräng.

Förskolan har även skogen nära där vi bygger kojor, leker eller utforskar intressanta fynd.

För oss är trygghet och tillit en grund för ett långt lärande.Pedagogisk dokumentation är vårt sätt att synliggöra och utveckla verksamheten.
Vi vill erbjuda barnen möjlighet att upptäcka och lära tillsammans genom olika skapande uttrycksformer så som till exempel: dans, musik, drama, rytmik, estetik.

Är ni nyfiken på vår verksamhet är ni välkomna att kontakta rektor.

Kontaktinformation till förskolan

Smultronstugan
Telefon: 072-225 71 34


Rektor
Ulrika Ellenberg
Telefon: 073-275 40 42
E-post: ulrika.ellenberg@harnosand.se

Besöksadress
Hov 310
871 91 Härnösand

Avdelningar

På Häggdångers förskola tillhör alla barn samma avdelning som heter Smultronstugan.

Våra lärmiljöer

Lokaler
Vi håller till i Häggdångers byskola. På förskolan så har vi olika pedagogiska rum, vi har till exempel ett byggrum, en limverkstad och ett målarrum. Det finns en gymnastiksal som vi ofta går till och gör hinderbanor eller leker i.

Omgivning
Vi har en stor gård att röra oss på med mycket backig terräng. vi har även en skog att röra oss i där vi bygger kojor, leker eller utforskar intressanta fynd. På vintern har vi en egen skridskobana som vi åker på. Det finns många backar att åka pulka och madrass i.

Matsal
Vår mat hämtar vi från ett buffébord inne i matsalen och går sedan in till förskolan och äter.
Vi har det lyxigt som har en egen kokerska som lagar mat, hon rullar köttbullar och steker pannkakor till alla barn. Till maten finns de gott om olika sallader och grönsaker att välja bland.

Hållbar utveckling

Vår förskola är miljöcertifierad och vi jobbar för en giftfri förskola.

Mer om vår verksamhet

I våran naturhörna planterar vi allt ifrån frön, äppelkärnor till bananer och plåtburkar. 
Förutom detta har vi även sidoprojekt korta eller långa, beroende på intresse från barnen.

Med pedagogisk dokumentation kan vi pedagoger skapa ett sammanhang för att utmana barnen till tankar och funderingar. Det verktyget hjälper oss att förstå vad barnen försöker förstå samt att förstå hur barn lär sig.